طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

جلسه 28: کار با بخش نمایش و پوسته‌ها در وردپرس

پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۰ ب.ظ

در جلسات گذشته نحوه‌ی مدیریت منوهای وردپرس، مدیریت ابزارک‌ها و سفارشی‌سازی قالب وردپرس را به شما آموزش داده‌ایم. در این جلسه به آموزش قدم‌به‌قدم کار با بخش نمایش و پوسته‌ها می‌پردازیم. به‌صورت کلی این بخش مربوط به تغییرات ظاهری وب‌سایت می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، نمایش بخشی برای مدیریت پوسته‌های وردپرس و ایجاد تغییرات در کدهای قالب وردپرس و همچنین شخصی‌سازی قالب وردپرس می‌باشد.

این نکته را به یاد داشته باشید که وب‌سایت شما حتی با دارا بودن قابلیت بسیار بالا اگر ظاهری مناسب و کاربرپسند نداشته باشد به‌سرعت شکست خواهد خورد. اما این مسئله به‌راحتی و فقط با نصب قالب حل می‌شود. به‌نسبت زمینه‌ی عملکرد باید طراحی و ظاهر وب‌سایت‌ها متفاوت باشد. به‌طور مثال قالب‌های متفاوتی برای سایت‌های فروشگاهی، خبری، مجله‌ای، وبلاگ، شرکتی و … وجود دارد پس قالبی را انتخاب می‌کنیم که مرتبط باهدف راه‌اندازی وب‌سایتتان باشد.

در سایت اصلی وردپرس هزاران قالب رایگان وجود دارد اما در نظر داشته باشید قالب‌ها فارسی‌سازی نشده‌اند و نظم وب‌سایت فارسی شمارا از بین می‌برد. شما می‌توانید نسخه‌ی فارسی‌سازی شده قالب‌ها را از سایت میهن وردپرس دانلود کرده و استفاده کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

آموزش ویدیویی کار با بخش نمایش در وردپرس

کار با بخش نمایش در وردپرس

مدیریت قالب‌های وردپرس همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید از پیشخوان وردپرس بخش نمایش امکان‌پذیر است. پس از کلیک بر روی قسمت نمایش» پوسته‌ها این امکان به شما داده می‌شود که قالب‌های وب‌سایت خود را مدیریت کنید. بخش پوسته‌ها دارای زیر عنوان‌های بسیار متعددی است که هریک از آن‌ها امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در زیر آن‌ها را به‌اختصار به شما توضیح داده و شمارا با کارکرد هریک از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

نمایش پوسته
نمایش پوسته

پوسته‌ها

این قسمت برای مدیریت و نصب قالب‌های وردپرس به‌کار می‌رود. با ورود به این بخش می‌توانید لیستی از قالب‌های نصب‌شده روی سایت وردپرسی خود را ببینید و قالب موردنظر خود را فعال کنید یا قالب‌های وردپرس قبلی را حذف کنید. آموزش نصب قالب وردپرس

سفارشی‌سازی

یکی از مزیت‌های قالب‌های وردپرسی امکان اختصاصی کردن قالب برای کاربر می‌باشد. برای سفارشی‌سازی قالب نصب‌شده روی سایت شما به‌کار می‌رود. سفارشی‌سازی قالب حتی اگر در این زمینه مهارتی نداشته باشید به‌راحتی قابل انجام است. از این قسمت می‌توانید سایت خود را به‌صورت زنده مشاهده کرده و ابزارک‌ها، رنگ‌بندی قالب، تنظیمات برگه، CSS و بخش‌های دیگر قالب سایت خود را تغییر دهید و تغییرات ایجادشده را همان لحظه مشاهده کنید.

این مهم را در نظر داشته باشید که تا زمانی‌که تنظیمات این بخش را ذخیره نکرده‌اید تغییرات در سایت نمایش داده نمی‌شود. شما می‌توانید با نصب افزونه‌ها و پلاگین‌های متفاوت امکانات بیشتری برای سفارشی‌سازی کردن سایت در اختیار داشته باشید. شما بر اساس نیازتان به بخش‌های مختلف وردپرس اختصاصی سازی را انجام می‌دهید. به این صورت که به‌دلخواه خود بخش‌های مدیریت را سفارشی‌سازی کنید و یا بخش‌های دیگری را غیرفعال کنید.

بخش سفارشی‌سازی در وردپرس، با نصب قالب‌های متفاوت تغییر می‌کند. (بسته به حرفه‌ای بودن قالب) آموزش سفارشی‌سازی قالب وردپرس

فهرست‌ها

فهرست‌ها در واقع مجموعه‌ای از لینک‌هاست که در جعبه‌ی منو سایت قرار دارد. فهرست‌ها ازآن‌جهت اهمیت دارند که وب‌سایت را یکپارچه می‌کند. این بخش برای مدیریت منوهای وردپرس به‌کار می‌رود. اگر سایت شما دارای فهرست نباشد کاربر با حجم زیادی از محتوای به‌هم‌ریخته و نامنظم روبرو خواهد شد که این مسئله باعث گیج شدن کاربر می‌شود پس از ضروریات است که سایت شما دارای فهرست و چینش مناسب باشد. شما در این بخش می‌توانید سلسله‌مراتب منو را برای نمایش به کاربر تعریف کنید. چینش و نحوه قرارگیری این لینک‌ها کاملاً دست شماست و به‌دلخواه خود می‌توانید آن‌ها را تغییر بدهید.

شما می‌توانید در وردپرس بدون نیاز به کد نویسی فهرست‌ها را ایجاد کرده و سفارشی‌سازی کنید. گزینه‌هایی که در این قسمت در اختیار شما قرار داده‌شده به روند ساخت سفارشی‌سازی سایت شما کمک زیادی می‌کند.

از اینجا می‌توان فهرست‌های بخش‌های مختلف قالب را تغییر داد. (این بخش تنها در صورتی نمایش داده می‌شود که قالب شما از فهرست‌ها پشتیبانی کند) آموزش مدیریت منوها در وردپرس

ابزارک‌ها

ابزارک، قطعه کدهایی است که به شما این امکان را می‌دهد گزینه‌های مختلف را در هر قسمت از سایت که نیاز دارید جایگذاری کنید. حال این موضوع که ابزارک‌ها را در کدام قسمت وب‌سایت بتوانید جایگذاری کنید کاملاً بستگی به نحوه‌ی کد نویسی قالب سایت شما دارد.

بخش ابزارک‌ها یکی از قسمت‌هایی است که بیشتر در قالب‌های حرفه‌ای وردپرس با آن سروکار دارید. این بخش برای مدیریت مکان‌های مختلف سایت شما ازجمله فوتر، هدر، ساید بار (ستون‌های کناری) و بخش‌های دیگر قالب بکار می‌رود. ابزارک به شما کمک می‌کند یک سری امکانات همانند تقویم، دیدن آخرین نوشته‌ها و… در اختیار کاربران قرار دهید. پس از ورود به بخش ابزارک، با لیستی از ابزارک‌هایی که قالب وب‌سایتتان در اختیارتان گذاشته روبرو می‌شوید. به‌آسانی و تنها با کشیدن موس می‌توانید این ابزارک‌ها را در جایگاه موردنظرتان جایگذاری کنید. آموزش کار با ابزارک در وردپرس

شما می‌توانید از طریق ابزارک‌ها قابلیت‌های متعددی را به قالب سایت خود اضافه کنید. ( این نکته را در نظر داشته باشید که این بخش تنها در صورتی نمایش داده می‌شود که قالب شما از ابزارک پشتیبانی کند. برای آموزش افزودن ابزارک به قالب وردپرس اینجا کلیک کنید.)

ویرایشگر قالب وردپرس

شما می‌دانید که به کمک افزونه‌ها و یا حتی ابزارک‌های وردپرس می‌توانید امکانات و ظاهر وب‌سایت خود را حرفه‌ای و جذاب کنید. اما شاید نیاز به یک امکان یا ویژگی خاص برای سایت خود داشته باشید که در این خصوص افزونه و یا حتی ابزارک خاصی برای شما وجود نداشته باشد. نگران نباشید خوشبختانه وردپرس برای این مشکل هم راه‌حل خوبی را در اختیار شما قرار داده است و آن چیزی نیست جز ویرایشگر قالب وردپرس.

اگر توجه کرده باشید از بخش نمایش یک گزینه وجود دارد به نام ویرایشگر قالب که بعد از کلیک کردن روی این گزینه می‌توانید قالب خود را به خوبی ویرایش کنید. اما شاید با همان نگاه اول هم متوجه این موضوع شده باشید که این قسمت نیاز به داشتن دانش برنامه‌نویسی دارد. درواقع ویرایشگر قالب کدهای html، Css و php قالب را به شما نمایش می‌دهد. شما با ورود به بخش ویرایشگر می‌توانید از سمت چپ فایل موردنظر خود را انتخاب کرده و کدهای این فایل را تغییر دهید. پیشنهاد می‌کنم اگر بادانش برنامه‌نویسی html، Css و php آشنایی ندارید این کدها را تغییر ندهید زیرا ممکن است هرلحظه تنظیمات وب‌سایت را به‌هم‌ریخته و سایت را از بین ببرید.

چرا ویرایشگر قالب؟

درواقع چیزی که ما از ظاهر سایت می‌بینیم در اصل یک سری کد برنامه‌نویسی هستند که پردازش و اجرا می‌شوند و درنهایت یک خروجی که همان ظاهر وب‌سایت ما است را نمایش می‌دهند. اگر شما دانش برنامه‌نویسی دارید به‌راحتی می‌توانید کدهای قالب خود را از بخش ویرایشگر قالب، ویرایش و کاملاً شخصی‌سازی کنید. هر بخش یا قسمتی که به نظر شما نیاز است را به‌ظاهر سایت خود اضافه کنید. ویرایشگر قالب این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که فایل‌های php ،CSS و حتی javascript را بتوانید به‌صورت مرتب ببینید و ویرایش کنید. اما به یاد داشته باشید هر تغییری که شما در این قسمت ایجاد کنید همان لحظه روی وب‌سایت شما اعمال می‌شود. پس دو پیشنهاد به شما داریم:

  1. سعی کنید همیشه یک نسخه آفلاین روی لوکال هاست از سایت خود داشته باشید و این‌گونه تغییرات را در آن بخش انجام بدهید.
  2. اگر می‌خواهید واقعاً روی سایت اصلی تغییرات را انجام دهید این مهم را فراموش نکنید که ساعاتی این تغییرات را اعمال کنید که ترافیک سایت شما یا به عبارتی تعداد کاربران سایت شما حداقل باشد.

هر دو نکته بالا به این دلیل ذکر شد که هر تغییراتی که شما در وب‌سایت شخصی خود اعمال کنید در همان زمان قابل‌مشاهده برای کاربر است. تغییرات در ابتدا ممکن است حساب‌شده نباشد و اگر اشتباهی رخ دهد که ظاهر سایت را به هم بریزد مطمئناً تجربه خوبی برای کاربری که دقیقاً همان لحظه دارد از مطالب وب‌سایت شما استفاده می‌کند ندارد و مطمئناً نیازی نیست که به این موضوع اشاره‌ کنیم که کاربران سایت ما درواقع سرمایه‌های کسب‌وکار ما محسوب می‌شوند.

امیدوارم این مقاله در خصوص کار با بخش نمایش در وردپرس به شما کمک کرده باشد.

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام میهن وردپرس عضو شوید.

آموزش کامل وردپرس

منبع: میهن ورپرس

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۷
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی