طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۰۶مهر

تگ canonical: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک

پس از معرفی الگوریتم رتبه بندی پاندا در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل، محتوای تکراری به یکی از عوامل افت رتبه سایت ها در نتایج جستجوی گوگل تبدیل شد. یکی از ساده ترین دلایل برای توضیح آن، گیج شدن گوگل هنگام ایندکس مطالب یک سایت بود. چون گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که آدرس اصلی محتوا کدام بوده و در نتیجه آن را به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد. همچنین گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که کدام صفحه باید رتبه بهتری نسبت به دیگری در نتایج جستجو داشته باشد. (برای آشنایی با تعریف و انواع مختلف محتوای تکراری مقاله: محتوای تکراری و جریمه سایت را بخوانید.)

یکی از اشتباهات رایج در میان وبمستران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال (rel= canonical) است که موجب اشتباه گوگل هنگام ایندکس مطالب سایت شده و برخی از صفحات را اشتباها به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد. کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. استفاده نادرست از این تگ باعث می شود که سیگنال های رتبه گیری در نتایج گوگل میان این صفحات تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.

با گسترش بازاریابی محتوایی در جهان و ایران به عنوان ابزار کمکی برای سئو سایت، رقابت در تولید محتوا در برخی حوزه ها بشدت بالا گرفته است. حال استفاده نادرست از تگ canonical به معنای این است که شما رقیب خود در سئو شده اید و به تعداد رقبایتان در رسیدن به صدر نتایج گوگل افزوده شده است. با اینکه این نکات تکنیکال سئو ساده به نظر می رسد، اما بسیاری از سایت های مشهور نیز آن ها را به درستی اجرا نکرده و ترافیک ورودی شان از گوگل کاهش می یابد. یکی از عواملی که باعث تشدید ناخواسته محتوای تکراری برای سایت ها می شود، تغییر آدرس سایت از HTTP به HTTPS بود که در ادامه مفصلا در مورد آن بحث خواهیم کرد.

۷ دلیل عمده وجود محتوا با چندین آدرس URL

وجود چندین آدرس URL برای یک محتوا اصلا چیز عجیبی نیست. این مشکل می تواند به دلیل اشتباه در استفاده از نکات تکنیکال سئو در درون سایت و یا کپی مطالب سایت شما توسط افراد دیگر باشد. در ادامه ۷ دلیل رایج برای وجود محتوا با چندین آدرس URL ذکر شده است:

  1. آدرس های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
  2. نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: m.example.com  و  www.example.com
  3. سایت های بین المللی با مشخص نبودن هدف جغرافیایی‌شان
  4. نوشتن یا ننوشتن www و مسائل مربوط به زیر دامنه سایت مانند: www.example.com یا  example.com
  5. تولید آدرس های URL مختلف توسط CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت
  6. کپی یا بازنشر محتوای وبلاگ در سایت های دیگر
  7. اجرا کردن سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان

معمولا مشکلات فوق به صورت همزمان برای یک سایت پیش می آید و خطر افت رتبه سایت در گوگل را به دلیل محتوای تکراری چند برابر می کند. بدترین اتفاق وقتی می افتد که صفحه اصلی سایت دارای چندین آدرس URL باشد، برای مثال به صورت زیر باشد:

http://example.com/home

http://www.example.com/ home

https://example.com/ home

https://www.example.com/ home

کاربرد تگ کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری سایت

چگونه تگ canonical را درست بکار ببریم؟

فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به صورت https://www.example.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در هد HTML سایر ورژن ها قرار می دهید:

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com” />

حتی در URL اصلی سایت نیز این کار را انجام می دهید و به آدرس خودش کنونیکال می کنید. این کار شاید برای برخی سوال برانگیز باشد اما طبق تجربه  وبمسترانی که این کار را انجام داده اند تاکنون به مشکلی برنخورده اند.

متاسفانه چیزی که در عمل از کاربرد تگ canonical در سایت ها مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. یعنی در همه ی صفحات از تگ canonical استفاده شده است، اما هر کدام به URL خودشان آدرس داده اند ! به طور مثال:

http://example.com/page canonical = http://example.com/page

http://www.example.com/page canonical = http://www.example.com/page

https://example.com/page canonical = https://example.com/page

https://www.example.com/page canonical =https://www.example.com/page

چنین کاری مثل این است که هر صفحه به گوگل بگوید: “من صفحه اصلی هستم، من را ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در نتایج جستجو می شود. مسائل این چنینی موجب کاهش اعتبار سایت شما از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو کاهش می دهد.

مشکلات کاربرد HTTP و HTTPS به طور همزمان

تغییر آدرس URL سایت از HTTP به HTTPS کار خوبی است که موجب بهبود امنیت و سرعت سایت شده و از نظر سئو نیز امتیاز مثبتی محسوب می شود. اما مشکل زمانی پیش می آید که سایتی به طور همزمان هر دوی این ها را داشته باشد. حتی در موارد زیادی در تگ canonical سایت ها هر  آدرس با HTTP و HTTPS نیز وجود دارند. این اشتباه عموما به دو دلیل رخ می دهد:

  1. سایت بر روی هر دو آدرس HTTP و HTTPS اجرا می شود و CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت نمی تواند یکی از آن ها را به عنوان آدرس canonical  تعیین کند.
  2. سئوکاران به دلیل رعایت استانداردهای سئو شروع به استفاده از تگ canonical کردند اما نحو صحیح استفاده از آن را نمی دانستند.

راه حل ساده برای رفع مشکل محتوای تکراری چیست؟

یکی از ساده ترین راه ها استفاده از دستور ریدایرکت 301 است، که سریع تر و راحت تر هم اجرا می شود. اما زمانی که استفاده از تگ canonical اهمیت داشته باشد، باید در هر صفحه آدرس URL اصلی را تعیین کنید که کمی زمان گیر و سخت تر است. افرادی که از CMS وردپرس برای سایتشان استفاده می کنند هم با بکارگیری پلاگین wpseo_canonical filter می توانند یکی از HTTP یا HTTPS را به عنوان URL اصلی سایت و زیر دامنه ها تعیین کنند.

رعایت این نکات ساده می تواند سایت شما را از وجود محتوای تکراری ناخواسته رها کند و رتبه سایت‌تان را در نتایج گوگل به راحتی ارتقا دهد.

24دسامبر20166:30تحریریه وبسیما63

 

https://websima.com/%d8%aa%da%af-%da%a9%d9%86%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d9%85%d8%ad%d8%aa%d9%88%d8%a7%db%8c-%d8%aa%da%a9%d8%b1/

شهربانو دوستی
۰۳مهر

سئو سایت در واقع عملی است که بر اثر آن یک موتور جستجو در نتایج خود محتوای بهینه سازی شده شما را نمایش می دهد. مشخصا رایگان بودن، ترافیک به طور منظم جذب کردن . سئو عکس ها از ویژگی ها و مزایای اصلی آن می باشند. اما نکته مهم این است که چگونه محتوای سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و یا اینکه فاکتورهای رتبه بندی گوگل یا یک موتور جستجوی دیگر چه اهمیتی داشته و به طور کلی اهمیت سئو سایت به چه صورت می باشد. برای پاسخ به این سوالات در ابتدا نیاز داریم که به خوبی بفهمیم که موتورهای جستجو چگونه عمل می کنند.

چگونگی عملکرد موتورهای جستجو

موتورهای جستجو در واقع کتابخانه هایی هستند که در عصر امروزی وجود دارند و به جای چاپ کردن تعداد زیادی صفحات کتاب، آن ها صفحات مختلف سایت ها را برای کاربران به نمایش در می آورند. وقتی شما پرسشی را در قسمت جستجوی گوگل وارد می کنید، تمامی صفحات ایندکس شده و مرتبط با آنچه شما می خواهید به نمایش در می آیند.

برای انجام این کار، موتورهای جستجو از یک الگوریتم استفاده می کنند. هیچ کسی دقیقا نمی داند که الگوریتم های موتورهای جستجو، از جمله گوگل، چگونه کار می کنند. اما نشانه هایی وجود دارد تا بفهمیم چگونه بر اساس آن ها عملکرد خود را بهبود ببخشیم. گوگل در مقاله ای اعلام کرده است که برای اینکه اطلاعات مفید برای کاربران خود ارائه کند، الگوریتم آن ها از فاکتورهای بسیار زیادی استفاده می کنند؛ از جمله، کلمات کلیدی که در متن جستجو وجود دارد، اعتبار صفحات سایت مورد نظر، تخصصی بودن محتوا سایت، موقعیت مکانی و بسیاری از موارد دیگر.

بر اساس آمارهای به دست آمده، گوگل معتبرترین و مطمئن ترین الگوریتم در بین موتور های جستجو را دارد؛ به همین علت است که بیشتر افراد از گوگل استفاده می کنند. به دنبال همین موضوع ما در ادامه این مقاله نکات مربوط به اهمیت سئو سایت در گوگل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چگونگی کارکرد سئو سایت

در ابتدا باید بدانید که سئو سایت چیست؛ سئو سایت در واقع تمام تلاش خود را می‌کند تا یک موتور جستجو را قانع کند که محتوای شما بهترین نوع خود، برای نشان داده شدن در رنک یک نتایج جستجو می باشد. سئو سایت برای تمامی موتورهای جستجو عمل می‌کند؛ چراکه هدف اصلی تمامی آن ها یکی است. اینکه بهترین، مرتبط ترین و با ارزش ترین نتیجه را به کاربرانشان نشان دهند.

حال چگونگی دقیق انجام بهینه سازی سایت باید بر اساس نوع موتور جستجویی که شما برای روند کاری خود استفاده می کنید، شکل بگیرد. اگر شما ترافیک طبیعی بیشتری برای صفحات وب سایت خود می خواهید، پس شما نیاز دارید تا به خوبی الگوریتم گوگل را درک کرده و با آن تطابق پیدا کنید. اما اگر محتوای شما به صورت ویدئویی است و از موتور جستجوهای دیگر مثل YouTube استفاده می کنید، طبیعتاً تطابق یافتن با الگوریتم های آن تفاوت هایی با گوگل دارد.

بنابراین از آنجایی که هر کدام از الگوریتم های موتورهای جستجو روند به خصوص خود را دارند، در این مقاله نکات مربوط به بزرگترین و معتبرترین آن ها که گوگل نام دارد را بررسی خواهیم کرد.

چگونگی بهینه سازی سایت برای گوگل

از مطالعات به دست آمده است که گوگل از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی استفاده می کند. حتی برخی از سئوکاران معتقد هستند که این موتور جستجو از بیش از ۱۰۰۰۰ فاکتور رتبه بندی در بعضی موارد استفاده می کند.

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که تمامی این فاکتورها را می شناسد و بر آن ها مسلط است. اما می توان ادعا کرد که برای شناخت برخی از آن ها راه هایی وجود دارد. به این صورت که برخی از آن ها را خود گوگل به کاربران ارائه می کند و بسیاری از افراد در این زمینه مطالعات بسیار زیادی را انجام می دهند. ما در این مقاله به بررسی بهترین و مهمترین آن ها می پردازیم.

نکته ای که قبل از شروع بحث اصلی باید به آن به دقت داشته باشید این است که گوگل صفحات سایت ها را رتبه بندی می کند نه خود سایت ها را.

قابلیت کراول شدن

قبل از این که گوگل حتی بتواند تصمیم بگیرد که محتوای سایت شما ارزش رتبه بندی در نتایج برتر را دارد یا نه، گوگل باید بفهمد که آیا اصلاً این صفحه سایت شما وجود دارد یا خیر. به همین منظور گوگل از راه‌ های بسیار مختلفی برای پیدا کردن محتواهای جدید که در سایت ها وجود دارند، استفاده می کند. آنچه که همه ما می دانیم این است که گوگل صفحات وب سایت های مختلف را کراول می کند تا بتواند آن ها را ایندکس کند.

آموزش سئو,آموزش سئو سایت,اهمیت سئو سایت

برای انجام این کار گوگل از خزنده های خود استفاده می کند. به این صورت که خزنده های گوگل در سایت های جستجو می کنند تا لینک های جدیدی برای کراول کردن پیدا کنند. نکاتی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید تا از بلاک شدن خزنده های گوگل جلوگیری شود:

لینک های داخلی ضعیف

لینک های داخلی nofollow

صفحات noindex

بلاک شدن در فایل های robot.txt

موبایل فرندلی بودن

بر اساس آمارهای به دست آمده، ۶۳ درصد از جستجوهایی که در گوگل انجام می شود، در تلفن های همراه صورت می گیرد و این عدد هر ساله در حال افزایش است. بنابراین تعجبی ندارد که در سال ۲۰۱۶ گوگل موبایل فرندلی بودن را یکی از فاکتورهای اصلی خود برای تقویت نتایج جستجو قرار داد. به عبارتی دیگر هنگامی که کاربران تلفن همراه وارد سایت می شوند و متوجه می‌ شوند که نسخه دسکتاپ برای آن ها در حال بارگذاری است، از سایت مورد نظر خارج می‌شوند.

هدف اصلی گوگل راضی کردن کاربرانش است. در نتیجه صفحات سایت هایی که برای تلفن های همراه بهینه سازی نشده باشند، به عنوان یک عامل ضد رضایت کاربران شناخته شده و رنک پایینی از گوگل دریافت می کنند. حتی اگر در برخی موارد بتوانید بدون موبایل فرندلی بودن رنک مناسبی دریافت کنید، با این حال کاربران اهمیتی به محتوای سایت شما نخواهند داد. این موضوع را می توانید با استفاده از ابزارهای موجود مورد بررسی قرار دهید.

سرعت صفحه سایت

هنگامی که کاربر وارد سایت شما می شود چقدر زمان طول می کشد تا این صفحه برای او بارگذاری شود؟ این یک فاکتور رتبه بندی در دسکتاپ و تلفن همراه می باشد. علت اینکه سرعت صفحه سایت نیز یکی از اصلی ترین فاکتورهای رتبه بندی است، مثل موارد بالا، جلب رضایت کاربران است. اگر یک کاربر برای دسترسی به محتوای یک سایت زمان زیادی را صرف کند، این مورد می تواند رتبه سایت را شدیداً کاهش دهد. برای بررسی سرعت سایت می توانید از ابزارهای موجود گوگل استفاده کنید؛ مثل Google PageSpeed Tool.

هدف جستجو

پیدا کردن کلمات کلیدی که بتوانید برای آن ها رنک مناسبی دریافت کنید، کار آسانی است. کافیست تنها عنوان خود را در Keyword Tool Planner وارد کرده و عبارات کلیدی مختلف با ارزش‌ های متفاوت را مشاهده کنید. به این صورت می توانید به راحتی متوجه شوید که مردم در موتورهای جستجو به دنبال چه چیزهایی هستند و از چه کلماتی کلیدی برای رسیدن به محتوای مورد نظر خود استفاده می کنند.

در واقع گوگل به دنبال تفسیر انگیزه و هدف جستجوهایی است که انجام می‌ شود و می‌خواهد هرچه بهتر نتایجی را نشان دهد که کاربران آن ها را بیشتر از همه می خواهند. این موضوع چگونگی انجام بهینه سازی سایت ابتدا باید برای صفحاتی که در رنک های بالا نتایج جستجو حضور دارند، به کار گرفته شود.

نوع محتوا، چگونگی نوشته شدن آن و زاویه دید آن محتوا از اصلی ترین مواردی هستند که باید به آن ها توجه کنید و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. علاوه بر آن می توانید از featured snippet هایی که در نتایج جستجو هستند نیز استفاده کنید تا متوجه شوید که این جستجوگر دقیقا به دنبال چه اطلاعاتی است.

بک لینک ها

الگوریتم رتبه بندی گوگل بر پایه چیزی به اسم PageRank شکل گرفته است. بر اساس این موضوع متوجه می‌ شویم که بک لینک ها برای رتبه بندی به عنوان رای محسوب می‌شوند. هر چه یک صفحه سایت رای بیشتری داشته باشد رنک بالاتری نیز خواهد گرفت. بر اساس تحقیقی که در مورد بک لینک ها انجام شده است، متوجه می شویم که سایت هایی که بک لینک های بیشتر و با کیفیت تری کسب می کنند، رتبه و بازدید فوق العاده ای دارند.

به زبانی دیگر برای رتبه گرفتن برای یک موضوعی که ارزش زیادی دارد در کلیه کسب و کارها اهمیت دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که چگونه لینک های دریافت کنید که ارزش بالایی داشته تا بتوانند تعداد بازدید محتوای سایت شما را افزایش دهند. تعداد بسیار زیادی استراتژی لینک سازی در دوره های آموزش سئو وجود دارد اما نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر شما تازه وارد مبحث سئو سایت و اینکه سئو سایت چیست شده اید، بهتر است لینک هایی که دریافت می کنید را به بهترین محتوای خود ارتباط دهید.

اعتبار صفحه سایت

لینک هایی که از سایت های مختلف دریافت می کنید طبیعتا ارزش یکسانی ندارند و هر کدام از آن ها با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. یک لینک ممکن است اعتبار بالایی داشته و تاثیر بیشتری در افزایش رنک شما بگذارد و یا ممکن است آسیب شدیدی به کسب و کار شما وارد کند.

متاسفانه گوگل از سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت دیگر PageRank را به صورت عمومی ارائه نکند. به دنبال همین موضوع امروزه به طور مستقیم نمی توانیم بفهمیم که اعتبار یک صفحه سایت چقدر است اما خوشبختانه ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها متوجه شوید که یک URL چه میزان اعتبار دارد.

این ابزارها معمولاً بین صفر تا صد، رتبه ای برای صفحه سایت مورد نظر در نظر می‌ گیرند. نکته ای که در استراتژی لینک سازی خود باید حتماً رعایت کنید، این است که تمام تلاش خود را بکنید تا از صفحات معتبر وب سایت خود به صفحات کم ارزش لینک بدهید تا آن ها بتوانند با استفاده از این موضوع، رتبه خود در نتایج جستجو گوگل را افزایش دهند.

در نتیجه متوجه می شویم که اگر لینک سازی صفحات سایت خود را به بهترین و اصولی ترین شکل ممکن انجام دهید، به راحتی می توانید اعتبار و رنک صفحات سایتتان را نیز بهبود بخشید و به دنبال همین موضوع کسب و کار خود به گسترش دهید.

بالا بردن سئو سایت,بررسی سئو سایت,سئو در سایت چیست

کیفیت محتوای سایت

هدف اصلی همه ما باید این باشد که بهترین محتوای ممکن را در سایت خود ارائه کنیم تا کاربران به صورت کاربردی از آن ها استفاده کنند. گوگل برای سنجش کیفیت محتوای سایت فاکتورهایی مثل تخصصی بودن،اعتبار و قابل اعتماد بودن محتوا را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین برای افزایش کیفیت محتوای سایت خود باید از منابع معتبر استفاده کرده و نکات مهم آموزش تولید محتوا را در روند کار خود پیاده سازی کنید. تقسیم بندی محتوا به چندین مرحله، استفاده از پاراگراف ها و جملات کوتاه، پرهیز از محتواهای بسیار طولانی و غیره از جمله نکاتی هستند که باید رعایت کنید.

حالا وقتشه!   اینو بخون: بروزرسانی محتوا و اهمیت آن در سئو سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

جدید بودن محتوا یکی دیگر فاکتورهایی است که گوگل برای آن اهمیت بسیار زیادی قائل است. شما باید به طور منظم محتوای سایت خود را بروز رسانی کرده و مطالب جدید و مفید را به آن اضافه کنید تا همیشه بتوانید در رنک های بالای SERP ها نمایش داده شوید. به این دلیل که تکنولوژی، امروزه به شدت در حال پیشرفت است و کاربران به هیچ وجه دوست ندارند که محتوایی را مطالعه کنند که چندین سال از زمان انتشار آن می گذرد.

سخن پایانی

دانستن اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می کنند و به چه صورت صفحات سایت های مختلف و محتوای آن ها را رتبه بندی می‌کنند، زمانی برای شما مفید است که شخصا شروع به سئو سایت و تولید محتوا بر اساس نکات مهم آموزش سئو بکنید. با توجه به نکاتی که در بالا مطالعه کردید، طبیعتا متوجه شده اید که همیشه الگوریتم موتورهای جستجو در حال به روز رسانی است بنابر این استراتژی های بهینه سازی سایت شما نیز باید مرتباً تغییر کند و بروز شود.

امیدواریم با استفاده از نکات گفته شده در مورد اهمیت سئو سایت و پیاده سازی آن ها در روند فعالیت های خود، بتوانید رتبه مناسبی در نتایج جستجو به دست بیاورید و قدم بزرگی در موفقیت کسب و کارتان بردارید.

 

شهربانو دوستی
۰۲مهر

چایلد تم وردپرس چیست؟

شاید اخیرا نام child theme ها یا پوسته فرزند وردپرس به گوشتان خورده. می گویند فلان قالب چایلد تم دارد و تغییرات آن در چایلد تم ذخیره شده. اما واقعا چایلد تم یعنی چه و چه کاربردی دارد؟

در واقع شما هر قالبی که روی سایتتان نصب کنید ، خصوصا اگر آن قالب جزو قالب های حرفه ای وردپرس باشد نیاز دارید تا قالب خود را هر از گاهی آپدیت کنید تا امکانات بیشتری به آن اضافه شود و مشکلات آن نیز برطرف شود. کاری که هر روزه ما در میهن وردپرس انجام می دهیم و آپدیت قالب ها و افزونه های حرفه ای را ارائه می کنیم.

اما از طرفی شما نیاز دارید تا تغییراتی را روی قالب خودتان اعمال کنید. مثلا به سایتتان سی اس اس جدیدی اضافه کنید یا فایل فوتر قالب را تغییر دهید. پس با آپدیت قالب تغییرات شما از بین می رود و شما می مانید و یک عالمه کار روی قالب نسخه جدید که باید با هر بار آپدیت همه اینکار ها را انجام دهید.

چایلد تم ها به کمک شما می آیند!

اما با روی کار آمدن چایلد تم ها دست ما برای انجام تغییرات روی قالب وردپرس باز شده. تنها با ساخت ، نصب و فعالسازی یک چایلد تم از قالب سایتتان می توانید به راحتی تغییرات دلخواه را روی چایلد تم اعمال کنید و دیگر از بابت از بین رفتن تغییرات نگران نباشید.

در واقع با نصب چایلد تم ، شما دو قالب بصورت همزمان روی وردپرس فعال کرده اید. یکی قالب اصلی که به مرور می توانید آپدیتش کنید و دیگری چایلد تم یا پوسته فرزند هست که تغییرات دلخواه خود را روی آن اعمال خواهید کرد. با آپدیت قالب اصلی به هیچ عنوان تغییرات شما از بین نمی رود چرا که آنها را روی چایلد تم دارید و از چایلد تم روی سایت شما بارگذاری می شوند.

 

منبع

شهربانو دوستی