طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

گاها در دنیای وردپرس با کلمه افزونه وردپرس یا پلاگین وردپرس برخورد می کنیم. واقعا منظور از افزونه وردپرس چیست؟

اگر شما با دنیای وردپرس تا حدودی کار کرده باشید به‌طور حتم با افزونه‌‌ها آشنا هستید البته ممکن است شما به‌طور کلی نسبت به افزونه شناخت نداشته باشید که ما سعی داریم در این مقاله اطلاعات مفیدی را در خصوص افزونه‌ها و کارکرد آن‌ها برای شما شرح دهیم. همچنین در این مقاله سعی شده تا مهم‌ترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

افزونه وردپرس چیست؟

مسلماً اولین سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که افزونه چیست و چه کاربردی برای شما دارد. افزونه یا پلاگین وردپرس درواقع امکانات و ویژگی‌های جدید را به سایت شما اضافه می‌کند. به بیان ساده پلاگین‌ها یک سری کد هستند که به‌عنوان مکمل یک سایت عمل می‌کند و باعث کامل‌تر شدن ویژگی‌های یک سایت اینترنتی می‌شوند.

پلاگین‌ها به‌صورت کلی دو نوع دارند، پلاگین‌های رایگان و غیر رایگان که تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند که مهم‌ترین آن‌ها میزان امکاناتی است که در اختیار شما قرار می‌دهند.

افزونه‌های رایگان در مقایسه با افزونه‌های پولی امکانات بسیار کمتری را به شما ارائه می‌دهند حتی بیشتر این پلاگین‌های رایگان سازگاری مناسبی با سایت‌ها ندارند. شما با استفاده از افزونه‌های غیر رایگان می‌توانید ویژگی‌های منحصربه‌فرد بسیار زیادی را در اختیار داشته باشید.

افزونه های وردپرس فایل های نصبی هستند که روی وردپرس نصب شده و امکانات جدیدی به سایت وردپرس شما اضافه می کنند. شما می توانید برای زیباتر کردن سایت خود یا افزودن امکانات پیشرفته به قالب ، بدون نیاز به کد نویسی با افزونه ها این کار را انجام دهید.

یک مثال در دنیای واقعی

فرض کنید شما یک ماشین می خرید. خودروی شما دارای سیستم پخش صوتی هست اما دوست دارید خودروی شما به جای این سیستم صوتی خسته کننده، یک مانیتور پخش تصویری داشته باشد. آیا حاضر هستید وسایل اولیه ساخت یک مانیتور را تهیه کرده و خودتان یک مانیتور 7 اینچی برای خودروی شخصی تان بسازید؟ صد البته این کار هزینه و زمان زیادی را از شما می گیرد. پس به سراغ فروشندگان لوازم صوتی و تصویری خودرو رفته و در عرض چند دقیقه یک مانیتور شیک برای خودروتان خریداری می کنید. بدون دردسر!

مانیتور خودرو = افزونه وردپرس


در بحث طراحی سایت با وردپرس هم قضیه دقیقا به همین شکل هست. شما می توانید به جای صرف وقت و هزینه بابت کد نویسی (مثلا ساخت یک فرم تماس با ما)، به راحتی از افزونه های وردپرس استفاده کنید.

لزوم نصب افزونه در سایت وردپرسی

داشتن برخی از افزونه‌ها برای هر سایت وردپرسی که قصد دارد موفقیت زیادی در این عرصه کسب کند ضروری است و شما به‌صورت حتم برای داشتن یک سایت با بازدید بالا نیاز به یک سری امکانات خاص دارید که از طریق افزونه‌های متنوع می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید.

درست است که افزونه‌ها امکانات جدید و متنوعی را به سایت شما اضافه می‌کنند اما به این نکته توجه داشته باشید که در برخی مواقع ممکن است یک پلاگین با قالبی که در سایت خود استفاده می‌کنید سازگاری نداشته باشید و یا اینکه کارکرد آن برای سایت شما مفید نباشد. به همین دلیل شما باید نسبت به کاربرد هر یک از افزونه‌ها شناخت کافی داشته باشید و بااطلاع کامل برای سایت خود افزونه انتخاب کنید.

ساختار افزونه‌های وردپرس

در نتیجه: افزونه‌های وردپرس فایل‌هایی هستند که بصورت زیپ (که داخل این فایل زیپ یک یا چند پوشه و فایل PHP وجود دارد.) به شما تحویل داده می‌شوند و با نصب آنها روی سایتتان، می‌توانید امکانات بسیار زیادی را در عرض چند ثانیه به سایت خود اضافه کنید.

حالا چند تا از این افزونه‌ها داریم؟

حدودا بیش از ۱ میلیون افزونه برای وردپرس وجود دارد. یعنی شما می‌توانید بیش از ۱ میلیون کاربرد جدید به سایتتان اضافه کنید. 🙂 عالیه نه؟!

حال برخی از این افزونه ها رایگان هستند و برخی پولی که ما اینجا از پولی ها به عنوان حرفه‌ای یاد می کنیم.

کاربردی‌‌ترین افزونه‌‌های وردپرس

معمولا هر افزونه‌‌ یک ویژگی مجزا به سایت شما اضافه می‌‌کند. ما در این قسمت برخی از بهترین پلاگین‌‌های وردپرس را که کارکرد بسیار زیادی برای سایت شما دارند را معرفی می‌‌کنیم.

افزونه‌‌ی WP Rocket

همه شما این موضوع را می‌دانید که سرعت سایت در میزان کاربران یک سایت نقش بسیار مؤثری دارد. بنابراین شما اگر یک سایت اینترنتی را مدیریت می‌کنید باید نسبت به‌سرعت لود شدن سایت خود اهمیت زیادی دهید. کاربران معمولاً زمان زیادی را برای لود شدن یک سایت صرف نمی‌کنند و در صورت لود نشدن سایت اقدام به ترک کردن سایت شما می‌کنند، با توجه به این موضوع اگر قصد دارید یک سایت پربازدید با ترافیک ورودی بسیار زیاد داشته باشید نیاز به یک افزونه کمکی دارید که به شما کمک کند.

یکی از بهترین افزونه‌های افزایش سرعت سایت WP Rocket است که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود شما را شگفت‌زده می‌کند. با این افزونه می‌توانید یک سرعت بی‌نظیر را تجربه کنیم و کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنیم.

این پلاگین با کش کردن اطلاعات سایت و بهینه‌سازی تصاویر و ویدئوهای سایت باعث بالا رفتن سرعت سایت شده که این موضوع درنهایت منجر به افزایش سئو سایت می‌شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت و موفقیت این افزونه نصب بسیار آسان و استفاده راحت آن می‌باشد. بنابراین با توجه به موارد گفته‌‌شده اگر می‌خواهید بدون دردسر سرعت سایت خود را چند برابر کنید از پلاگین WP Rocket استفاده کنید.

افزونه‌ میهن پنل

برای معرفی افزونه‌‌ی میهن پنل به‌‌طور خلاصه می‌‌توان گفت این پلاگین به شما کمک می‌‌کند حرفه‌‌ای به‌‌نظر برسید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس به‌‌صورت پیش‌‌فرض یک فرم ورود و ثبت‌‌نام در سایت را در اختیار شما قرار می‌‌دهد اما خب شما برای اینکه حرفه‌‌ای بودن خود را به رخ کاربران بکشید نیاز به یک صفحه‌‌ی ورود زیبا و یونیک دارید.

میهن‌‌ پنل توانسته با امکانات و کیفیت بالا کاربران زیادی را به خود جذب کند. یکی از مواردی که در میهن پنل بسیار مورد اهمیت است این است که شما در این افزونه قابلیت سفارشی‌‌سازی کردن صفحه‌‌ی عضویت و ورود به سایت خود را دارید.

با استفاده از پلاگین میهن پنل این امکان را خواهید داشت که لوگوی مخصوص به سایت خودتان را قرار دهید و یا در صورت دلخواه رنگ و تصویر موردنظر خود را جایگزین حالت پیش‌‌فرض این افزونه کنید. مدیر سایت این امکان را دارد که برای عضویت کاربر فیلدهای متنوعی را در نظر بگیرد که این فیلدها می‌‌تواند به‌‌صورت اس‌‌ام‌‌اس، ایمیل، شماره تلفن و غیره باشد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که شخصی‌‌سازی فقط مختص به مدیر سایت نیست و کاربران نیز امکان این رادارند که صفحه عضویت خود را سفارشی‌‌سازی کند، به‌‌عنوان مثال کاربر این امکان را دارد که تصویر موردنظر خود را بر روی پنل کاربری خود قرار دهد.

این پلاگین ویژگی‌‌های بسیار زیاد دیگری نیز دارد که شما پس از فعال‌‌سازی آن قادر خواهید بود از آن‌‌ها بهره ببرید. اگر به‌‌دنبال یک جایگزین عالی برای صفحه بسیار ساده‌‌ی وردپرس هستید قطعا میهن پنل گزینه‌‌ی بسیار مناسبی برای شما می‌‌باشد.

افزونه‌ Yoast SEO

اهمیت سئو سایت بر کسی پوشیده نیست و شما باید به‌‌عنوان یک مدیر سایت مواردی که سبب بالا رفتن سئو سایت می‌‌شوند را به خوبی بشناسید و تمام تلاش خودتان را برای افزایش سئو سایت خود انجام دهید.

پیشرفت سایت شما درگرو داشتن سئو بالا در گوگل است چراکه با داشتن سئو بالا گوگل سایت شما را جزء اولین اولویت‌‌های خود قرار می‌‌دهد و کاربران بیشتری از سایت شما بازدید می‌‌کنند. بهترین و کاربردی‌‌ترین افزونه‌‌ای که برای سئو در وردپرس وجود دارد افزونه‌‌ی Yoast SEO Premium است.

قابلیت‌‌های این افزونه شما و کاربرانتان را با دنیایی جدید در وردپرس آشنا می‌‌کند. این پلاگین جزء یکی از ضروری‌‌ترین افزونه‌‌هایی است که شما باید پس از راه‌‌اندازی سایت خود آن را نصب کنید. سایت شما پس از نصب این پلاگین با ترافیک ورودی چشمگیری روبه‌‌رو خواهد شد که این موضوع درنهایت منجر به توسعه و پیشرفت کسب‌‌و‌‌کار شما می‌‌شود. بنابراین با توجه به مواردی که ذکر شد می‌‌توان گفت افزونه‌‌ی یاوست سئو به کاربران خود این امکان را می‌‌دهد تا حرفه‌‌ای بودن را تجربه کنند.

پلاگین Visual Composer

ظاهر سایت شما نشانگر هویت کاری شما است. به‌‌ این صورت که ظاهر سایت شما می‌‌تواند در وهله‌‌ی اول به کاربر حرفه‌‌ای بودن و یا نبودن شما را نشان دهد، به همین جهت شما باید تمام تلاش خودتان را بکنید تا یک ظاهر جذاب به کاربران خود نشان دهید.

یکی از عواملی که در ظاهر سایت شما تاثیر به‌‌سزایی دارد صفحات متنوع و گوناگونی است که در یک سایت اینترنتی وجود دارد. برای اینکه بتوانید صفحات زیبا و یونیک برای سایت خود بسازید می‌‌توانید از یک افزونه کمک بگیرید، یکی از محبوب‌‌ترین افزونه‌‌های ساخت صفحه در وردپرس ویژوال کامپوزر می‌‌باشد. Visual Composer به کاربران خود این امکان را می‌‌دهد که صفحات جذاب با رنگ‌‌بندی و طرح‌‌های بسیار متنوعی بسازند.

این پلاگین هیچ محدودیتی در تعداد صفحات ندارد و شما می‌‌توانید تا بی‌‌نهایت صفحه جدید در این افزونه بسازید. اینکه شما بتوانید محتوای جذابی به کاربر ارائه دهید باعث می‌‌شود کاربر نسبت به ماندن در سایت شما ترغیب شود و تمایل بیشتری برای ماندن در سایت شما داشته باشد بنابراین سعی کنید با داشتن صفحات متنوع در سایت کاربران بیشتری برای کسب‌‌و‌‌کار خود جذب کنید.

ازجمله دیگر ویژگی‌های این افزونه امکان استفاده بسیار آسان است به این صورت که لزوماً برای استفاده از این افزونه شما نیازی به مهارت در کدنویسی ندارید و به‌راحتی می‌توانید بدون کدنویسی صفحات خود را بسازید. درواقع در این پلاگین این امکان برای کاربر وجود دارد که صفحات جذاب خود را تنها با دراگ و دراپ کردن بسازید، فقط کافیه المان‌های موردنظر خود را بکشید و در جای موردنظر خود رها کنید.

پلاگین Revolution Slider

پلاگین روولوشن اسلایدر یکی از بی‌‌نظیرترین و کاربردی‌‌ترین افزونه‌‌هایی است که شما می‌‌توانید در وردپرس از آن استفاده کنید. با استفاده از این پلاگین این امکان را خواهید داشت که اسلایدرهای منحصربه‌‌فردی را برای سایت خود ایجاد کنید و جذابیت ظاهری سایت خود را دوچندان کنید.

در این افزونه تمامی افراد فارغ از اینکه درزمینه کدنویسی مهارت دارند یا نهمی‌توانند اسلایدرهای متنوع بسازند چراکه ساخت اسلایدر در این افزونه بسیار ساده بوده و تنها با کشیدن و رها کردن قادر خواهید بود هر اسلایدر دلخواهی را ایجاد کنید.

داشتن اسلایدر در سایت شما می‌تواند به جذب کاربر کمک زیادی کند. کاربر با دیدن اسلایدرهای سایت شما تمایل دارد زمان بیشتری را در سایت سپری کند، به‌بیان‌دیگر کاربر از ماندن در سایت شما خسته نمی‌شود. روولوشن اسلایدر به شما این امکان را می‌دهد که در اسلایدرهای خود تصاویر و ویدئو قرار دهید و یا اینکه اسلایدرهای گرافیکی جذاب بسازید.

حال که با مفهوم افزونه ها آشنا شدید سری به آرشیو افزونه وردپرس ما زده و آموزش نصب افزونه در وردپرس را از اینجا ببینید.

منبع: میهن وردپرس

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۳۱
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی