طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

جلسه 19: ساخت فهرست در وردپرس

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۱۱ ب.ظ

در این قسمت از دوره رایگان آموزش قدم به قدم وردپرس می خواهیم بپردازیم به آموزش ساخت فهرست در وردپرس با چند کلیک ساده. بخش منو‌های وردپرس یا همان فهرست‌های وردپرس برای افزودن منو در وبسایت تان کاربرد دارد. شما می توانید به وسیله این بخش، منو‌های سایت خود را بدون نیاز به کدنویسی مدیریت کنید، آیتم های جدید به منوی خود اضافه کنید و منو‌ها و زیر منو های خود را حذف و یا ویرایش کنید.

مسلماً همه‌ی سایت‌ها درصدد این هستند که راهکارهایی را در راستای راحتی و جلب رضایت کاربران خود در نظر بگیرند. یکی از مواردی که در میزان جلب رضایت کاربران تأثیر مستقیم دارد این است که کاربر در مدت‌زمان بسیار کوتاهی به هدف خود در سایت خود برسد.

به‌‌عنوان مثال بسیاری از سایت‌‌های فروشگاهی که محصولات بسیار زیادی برای عرضه در دنیای اینترنتی دارند ممکن است با مشکلات مهمی همچون سردرگمی کاربر مواجه باشند. کاربران زمان ورود به سایت با حجم بسیار بالایی از محتوای درهم‌‌ریخته و نامربوط مواجه می‌‌شوند و باید زمان بسیار زیادی را برای پیدا کردن محصول موردنظر خود هدر دهند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اهمیت وجود فهرست در سایت شما

لازمه‌ی موفقیت در هر کسب‌وکاری جلب رضایت مشتری می‌باشد بنابراین شما باید راه‌حل‌هایی برای مشکلات این‌چنینی سایت خود پیدا کنید. کاربردی‌ترین راه‌حلی که درباره این موضوع وجود دارد استفاده از فهرست‌های مختلف در سایت است. فهرست‌ها این امکان را به مدیران سایت می‌دهند که محصولات و یا محتوای خود را در دسته‌بندی‌های مجزا قرار دهند تا کاربر به‌راحتی و با چند کلیک به محصول یا صفحه‌ی موردنظر خود در سایت دست پیدا کند.

علاوه بر این‌یکی دیگر از ویژگی‌های داشتن فهرست در سایت این است که کاربر به‌راحتی این امکان را خواهد داشت که بین صفحات سایت سویچ کنند و صفحات متعددی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاهده کنند.

یکی دیگر از کاربردهای فهرست‌ها این است که شما می‌توانید مطالبی که می‌خواهید بیشتر در معرض دید کاربران و بازدیدکنندگان سایت قرار دهد را در این فهرست‌ها قرار دهید چراکه کاربر به‌محض ورود به یک سایت به سمت فهرست‌های آن سایت رو می‌برد.

ساخت فهرست در وردپرس

یکی از مواردی که باعث شده وردپرس رواج بیشتری پیدا کند امکان سفارشی‌‌سازی منوها در وردپرس است. مدیران سایت این امکان را دارند که منوهای دلخواه خودشان را در هر جای سایت که فکر می‌‌کنند دسترسی برای کاربر راحت‌‌تر است و یا زیبایی ظاهری سایتشان را از بین نمی‌‌برد قرار دهند.

علاوه بر اینکه مدیران سایت به‌راحتی می‌توانند جای فهرست‌ها را مشخص کنند این امکان را دارند که اجزای درون هر یک از فهرست‌های سایت را به‌راحتی با کشیدن و رها کردن جابه‌جا کنند و گزینه‌های موردنظر خودشان را به ترتیب اولویت‌بندی موردنظر خود جایگذاری کنند.

موضوعی که در بالا به آن اشاره شد در مواردی به‌کار می‌رود که به‌عنوان مثال شما صاحب یک سایت فروشگاهی هستید و با محصولات پرطرفدار و پرفروش سایت خود آشنا هستید ازاین‌رو می‌خواهید این محصولات را در اولویت قرار دهید و کاربران دسترسی آسان‌تری به این کالاها داشته باشند که در این صورت می‌توانید از ویژگی فهرست‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها استفاده نمایید.

مدیریت فهرست‌ها در وردپرس

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم ساخت منو در وردپرس فرآیند بسیار ساده و راحتی است و شما برای ساخت منوها در این سیستم با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. علاوه‌بر ساخت منوها شما این امکان را دارید که به‌دلخواه خود فهرست‌ها را سفارشی‌سازی کنید به این صورت که نام تمامی منوها و دسته‌ها توسط شما انتخاب می‌شود و این شما هستید که مشخص می‌کنید کدام مطالب در چه بخشی از منو قرار گیرد.

همچنین شما پس‌ازاینکه وارد قسمت تنظیمات فهرست‌ها شدید این امکان را دارید که فهرست‌های قبلی سایت خود را ویرایش کنید و مطالب جدیدی در آن قرار دهید و یا برخی از مطالب آن‌را حذف کنید. البته اگر شما بخواهید یک فهرست کاملاً جدید برای سایت خود بسازید می‌توانید بر روی گزینه‌ی ساخت فهرست جدید کلیک کنید.

به‌‌صورت کلی مدیریت فهرست‌‌ها در وردپرس برای شما به‌‌راحتی در دسترس است. در خصوص مدیریت فهرست‌‌ها می‌‌توان بیان کرد که شما امکان ویرایش، نام‌‌گذاری، جایگذاری و بسیاری موارد دیگر را در این قسمت دارید.

آموزش ساخت فهرست در وردپرس

manage-menus-in-wordpress-1

برای مدیریت فهرست ها می بایست وارد پیشخوان سایت وردپرسی خود شوید و از قسمت نمایش و زیر مجموعه فهرست ها کلیک کنید تا صفحه ای مانند صفحه زیر  باز شود.

Main WordPress

اصلا نترسید ! چیز سختی نیست. شما می توانید از منوی سمت راست، هرگونه گزینه ای که در منو خود به آن احتیاج دارید مانند برگه ها، نوشته ها، پیوند های دلخواه و دسته ها را می توانید از این قسمت انتخاب کنید.

انتخاب جایگاه برای هر فهرست در وردپرس

ممکن است شما در سایت خود دارای چندین فهرست گوناگون باشید و بخواهید هر یک از این فهرست‌‌ها را در مکان خاصی از سایت خود قرار دهید. برای این کار وردپرس گزینه‌‌ای تحت عنوان مدیریت جایگاه را در منوی مدیریت فهرست‌‌ها در اختیار شما قرار داده است.

برای اینکه بتوانید جایگاه فهرست‌‌های خود را مدیریت کنید باید مسیر نمایش» فهرست‌‌ها» مدیریت جایگاه‌‌ها را طی کنید و زمانی‌‌که وارد قسمت مدیریت جایگاه شدید می‌‌توانید مکان قرارگیری هریک از منوها را مشخص نمایید.

مدیریت جایگاه‌‌ها
مدیریت جایگاه‌‌ها

همان‌‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید شما در این قسمت می‌‌توانید از فهرست‌‌های قبلی خود استفاده نمایید که باید بخش “ویرایش” را انتخاب کنید و یا اینکه می‌‌توانید گزینه‌‌ی ” استفاده از فهرست تازه” را انتخاب نمایید تا برای شما صفحه‌‌ای جدید برای ساخت فهرست باز شود.

همچنین این نکته رو به یاد داشته باشید که تا قبل از انتخاب گزینه‌‌ی “ذخیره تغییرات” جایگذاری‌‌های شما اعمال نمی‌‌شود، بنابراین حتما باید بعد از انتخاب و یا افزودن فهرست‌‌ها تغییراتی که انجام دادید را ذخیره نمایید. بنابراین شما قادر هستید جایگاه فهرست‌‌های خود را در بخش مدیریت جایگاه‌‌ها تعیین نمایید.

ساخت چندین فهرست در وردپرس

معمولاً تمامی قالب‌های وردپرس دارای یک منوی پیش‌فرض هستند. شما این امکان را دارید که از همان فهرست پیش‌فرض استفاده کنید و یا خودتان به‌دلخواه یک منو جدید برای سایت خود بسازید.

البته برخی مواقع قالب‌ها منوهای پیش‌فرض متفاوتی دارند. ممکن است در قالب مورداستفاده‌ی شما منو یا فهرست پیش‌فرض آن دارای فهرست پانویس و یا سربرگ باشد. حتی برخی مواقع ممکن است که قالب دارای هر دو فهرست هدر و یا فوتر باشد که شما می‌توانید به‌دلخواه خود از آن‌ها استفاده نمایید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که درهرصورت شما از هر پوسته‌ای که برای سایت خود استفاده می‌کنید مطمئناً آن قالب دارای یک فهرست است و بخشی تخت عنوان مدیریت منوها را دارد.

شروع ساخت فهرست در وردپرس

ابتدا نام فهرست خودتان را وارد کرده و ساخت فهرست را کلیک کنید تا فهرست شما ساخته شود.

بعد از ساخت فهرست، در قسمت برگه ها می توانید برگه هایی که در وردپرس ساخته اید را اضافه کنید. در صورتی که برگه ای نساخته باشید می توانید آموزش مدیریت برگه ها در وردپرس را بخوانید.

همچنین در قسمت نوشته ها می توانید مطلب مورد نظر خود را انتخاب و به منو خود اضافه کنید.در صورتی که نوشته ای ندارید، آموزش مدیریت نوشته در وردپرس را بخوانید.

نکته: در صورتی که دسته ی محصولات خود و دیگر دسته های مورد نیاز خود را مشاهده نکردید، از قسمت بالای صفحه بر روی گزینه تنظیمات صفحه بزنید و تیک دسته مورد نظر خود را به پنل سمت راست اضافه کنید.

در قسمت پیوند دلخواه، می توانید یک لینک دلخواه به همراه نام دلخواه خود را به منوی خود اضافه کنید که این بخش بسیار کاربردی می باشد.

در قسمت دسته ها، می توانید دسته ی نوشته مورد نظر خود ( به عنوان مثال دسته بندی نشده ) را به فهرست اضافه کنید. در صورتی که دسته ای برای نمایش نمی بینید می توانید از بخش نوشته ها بر روی دسته ها کلیک کنید و دسته جدیدی برای بخش نوشته های خود بسازید.

نکته : برای اضافه شدن هر قسمت در فهرست ها می بایست تیک کناری آیتم را فعال کرده و بر روی دکمه افزودن به فهرست کلیک کنید.

نکته۲: شما می توانید آیتم های مورد نظر خود را از برگه ها ، دسته بندی ها و لینک های دلخواه به فهرست خود اضافه کنید و یا با drag & drop کردن آیتم ها آنها رو مرتب سازی کنید.(منظور از مرتب کردن این است که می توانید فیلد ها را به شکل سلسله مراتبی، که شامل منو و زیر منو می شود، تغییر دهید)

تنظیمات فهرست

زمانی که فهرست های خود را مرتب کردید، زمان قرار دادن این فهرست ها در منوی خودتان می رسد.این بخش شامل دو گزینه اصلی می شود که می بایست آن ها را تنظیم کرد.

  • اضافه شدن خودکار برگه‌ها : در این بخش این مجوز را به فهرست خود می دهید که برگه های رتبه بالا را به صورت خودکار بتواند به فهرست اضافه کند.
  • نمایش موقعیت جغرافیایی : در این بخش لیستی از انواع جایگاه فهرست های شما را نشان می دهد و از شما می خواهد که فهرست جاری طراحی شده خود را بر روی جایگاه تنظیم کنید.

نکته : به هیچ عنوان دو فهرست را به یک جایگاه متصل نکنید ولی عکس آن مشکلی ندارد.(یک فهرست را می توان به دو جایگاه متصل نمود.)

در ضمن برای فعال شدن فهرست بعد اتمام کار فهرست ها، بر روی ذخیره فهرست کلیک کنید.

ساخت فهرست‌‌های آبشاری در وردپرس

یکی دیگر از امکاناتی که شما هنگام ساخت یک فهرست در سایت خود دارید این است که می‌توانید برای هریک از منوهای خود زیر منو تعیین کنید. داشتن زیر منو تقریباً مانند این است که شما اطلاعات، محتوا یا محصولات خودتان را به‌صورت دسته‌بندی شده به کاربران ارائه دهید.

ممکن است شما به‌عنوان مثال محتوای آموزشی را به‌عنوان تیتر اصلی فهرست خود در نظر بگیرید و بخواهید بخش‌های متفاوتی را در این قسمت اضافه کنید که این موضوع نیز مانند ساخت فهرست بسیار آسان و ساده است و شما در مدت‌زمان بسیار کوتاهی قادر خواهید بود زیرمنوهای خود را وارد فهرست کنید.

برای اینکه بتوانید زیرمنوها جدید به فهرست اضافه نمایید باید از قسمت سمت راست هر زیرمنو دلخواهی را انتخاب نمایید و در آخر “افزودن به فهرست” را انتخاب نمایید.

جایگذاری زیرمنوها
جایگذاری زیرمنوها

برای وارد کردن زیرمنوها به بخش فهرست فقط کافی است که عنوان اصلی را در رأس قرار داده و بقیه‌ی زیرعنوان‌ها را به‌صورت پله‌ای و به‌دلخواه خود با موس بکشید و در جایگاه مناسب خود قرار دهید. فراموش نکنید که بعدازاینکه زیرعنوان‌ها را در جای مناسب خود قرار دادید حتماً برروی گزینه‌ی “ذخیره فهرست” کلیک کنید تا تغییراتی که ایجاد کردید بر روی سایت اعمال شود. بعدازاینکه تغییرات را ذخیره کردید می‌تونید به صفحه اصلی منو خود رفته و نحوه قرارگیری منو را مشاهده نمایید.

زیرمنو
زیرمنو

در این تصویر می‌‌توانید مشاهده کنید که زیرمنوهایی که انتخاب کردید به‌‌ترتیب با فلش اولویت‌‌بندی شده‌‌اند.

خصوصیات پیشرفته برای هر آیتم از فهرست شما

فهرست‌‌های وردپرس دارای یک سری خصوصیات و ویژگی‌‌های پیشرفته است که مدیران سایت در صورت دلخواه این امکان را دارند که آیتم‌‌های بیشتر و متنوع‌‌تری را به فهرست‌‌های سایت خود اضافه نمایید.

برای اینکه بتوانید به خصوصیات پیشرفته فهرست‌ها در وردپرس دسترسی داشته باشید باید حتماً به قسمت تنظیمات صفحه که در قسمت چپ صفحه نمایشگر شما قرار دارد بروید، بعدازآن می‌توانید آیتم‌های متنوعی را که امکان اضافه کردن آن‌ها را دارید در صفحه‌ی جدید ببینید و در صورت دلخواه هر یک از آن خصوصیت‌ها را انتخاب کرده، حتماً به یاد داشته باشید که به‌منظور انتخاب آیتم‌ها باید تیک آن‌ها آبی باشد.

نمایش خصوصیات پیشرفته
نمایش خصوصیات پیشرفته

کارکرد خصوصیات پیشرفته فهرست‌‌های وردپرس

هر یک از این گزینه‌‌هایی که در تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید یک ویژگی خاص و جداگانه به سایت شما اضافه می‌‌کنند که ما در اینجا به‌‌اختصار توضیحی در خصوص هر یک از این گزینه‌‌ها خواهیم داد.

هدف پیوند

اولین گزینه‌ای که شما در قسمت نمایش خصوصیات پیشرفته فهرست مشاهده می‌کنید “هدف پیوند” می‌باشد. شاید شما هم با این موضوع روبه‌رو شده باشید که برخی مواقع با کلیک کردن بر روی یک لینک صفحه‌ای که در آن قرار دارید به آن لینک می‌رود. این موضوع درواقع باعث می‌شود زمانی که کاربر در سایت شما یک لینک را در منو باز کند صفحه‌ی قبلی از بین برود. برای این منظور شما اگر بخواهید لینک‌های موجود در منو سایت شما در یک صفحه‌ی کاملاً جدید برای کاربران باز شود باید تیک این گزینه را فعال نمایید.

کلاس CSS

این گزینه درواقع کلاسی است که ما به CSSها می‌دهیم. با استفاده از این گزینه می‌توان به آیتم‌های فهرست خود طرح و رنگ‌های متنوعی را اضافه کرد. به‌بیان دیگر این گزینه به ما در خصوص سفارشی‌سازی کردن آیتم‌های فهرست‌های ما کمک می‌کند. برای اینکه به این گزینه دسترسی داشته باشید باید حتماً تیک آن را آبی کرده بر روی ذخیره تغییرات را کلیک کنید.

صفت عنوان

در این بخش شما این امکان را دارید که برای هر یک از فهرست‌‌های سایت خود یک نام یا عنوان تعیین کنید. انتخاب یک عنوان درست برای فهرست‌‌ها می‌‌تواند باعث خواناتر شدن منوهای شما شود.

پیوندهای هم‌سو (XFN)

اگر شما برای نوشته‌‌های فهرست خود لینک قرار داده باشید می‌‌توانید با استفاده از این گزینه برای موتورهای جستجو مشخص کنید که آیا این لینک در سئو و رتبه‌‌ی صفحه‌‌ای که لینک در آن وجود دارد تاثیر داشته باشد یا خیر. البته این موضوع را به یاد داشته باشید که اگر شما تیک این گزینه را فعال نکنید موتورهای جستجو به‌‌صورت پیش‌‌فرض لینک‌‌ها را در رتبه تاثیر می‌‌دهند.

توضیح

گزینه‌‌ی آخر تخت عنوان “توضیح” می‌‌باشد. برخی مواقع قالب‌‌ها از این ویژگی پشتیبانی نمی‌‌کنند اما در صورتی‌‌که قالب مورد استفاده شما در سایت از این قسمت پشتیبانی کند شما قادر خواهید بود توضیح مختصری برای هر یک از منوهای سایت خود قرار دهید.

امیدواریم این مقاله به شما برای تسلط بیشتر مدیریت فهرست‌‌ها در وردپرس کمک کرده باشد. موفق باشید. 🙂

امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله، بتوانید به خوبی با ساخت فهرست در وردپرس کار کنید.

موفق و پیروز باشید.

منبع: میهن وردپرس

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۳۰
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی