طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

جلسه 07: آموزش کار با گوتنبرگ به سبک حرفه‌ای‌ها

پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳ ب.ظ

درود بر شما وردپرسی‌ها. همانطور که قبلا هم اعلام کردیم وردپرس در نسخه ۵ با یک ویرایشگر جدید منتشر شده که امکانات فوق‌العاده‌ای به همراه دارد. اگر نمی‌دانید گوتنبرگ چیست پس اینجا را بخوانید. اما امروز قصد داریم آموزش کار با گوتنبرگ را تقدیم شما کنیم.

همانطور که ما انسان‌ها معمولا اینرسی بالایی داریم و در برابر تغییر مقاومت می‌کنیم، خیلی از کاربران با ویرایشگر جدید وردپرس ارتباط برقرار نمی‌کردند و تصمیم بر استفاده از ویرایشگر پیشفرض وردپرس به‌جای گوتنبرگ داشتند که آموزش این‌کار را هم منتشر کردیم. اما امروز می‌خواهم به شما قول بدهم که گوتنبرگ چندان هم بی‌خاصیت نیست. ‌:دی فقط کافیه کمی باهاش کار کنید تا شما هم مثل من شیفته کار با گوتنبرگ بشید.

در این مطلب می‌خوانید:

آموزش کار با گوتنبرگ

خب در ابتدای کار پیشنهاد می‌کنم با استفاده از آموزش افزودن سی اس اس دلخواه به پنل وردپرس، حتما یک فونت فارسی مثل ایران سنس یا ایران یکان رو به پنل وردپرسی‌تون اضافه کنید تا مثل ما از تایپ توی محیط گوتنبرگ لذت ببرید. اینطوری:

محیط گوتنبرگ با فونت ایران سنس
محیط گوتنبرگ با فونت ایران سنس

آموزش کار با گوتنبرگ

حالا کار با گوتنبرگ رو شروع کنیم. خب نیازی به نصب افزونه جدید نیست. فقط کافیست وردپرس شما نسخه ۵ به بالا باشه تا بتونید از گوتنبرگ بهره ببرید. وقتی وارد بخش نوشته‌ها > افزودن شدید. با این صحنه روبرو خواهید شد:

شروع کار با گوتنبرگ

ابتدا اجازه بدید بخش‌های مختلف صفحه جدید رو به شما معرفی کنم.

  • بخش Add Title برای نوشتن عنوان پست هست.
  • بخش Document برای مدیریت دسته‌بندی‌ها و انتشار و برچسب‌ها و تصویر شاخص و … هست. یعنی همان ستونی که قبلا در نوشتن پست وردپرس داشتیم.
  • و بخش Block هم تنظیمات بلاکی هست که شما در حال کار کردن روی اون هستید.

خیلی ساده! حالا از بخش Start writing or type می‌تونید شروع به نوشتن پاراگراف اول نوشته خودتان کنید. پس یک مقدمه برای مطلب خودتون بنویسید.

بعد از نوشتن پاراگراف و زدن دکمه اینتر، وارد پاراگراف بعدی خواهید شد. با کلیک روی دکمه + در گوشه بالا سمت راست، می‌توانید بلاک‌های جدیدتری به نوشته اضافه کنید. به این شکل:

روی هر بلاک کلیک کنید تا بلاک مورد نظر شما به بخش نوشته اضافه شود و بتوانید از سمت چپ صفحه با کلیک روی تب Block به تنظیمات آن دسترسی داشته باشید.

آپلود تصویر در ویرایشگر گاتنبرگ

برای اضافه کردن تصویر به گاتنبرگ، باید روی + کلیک کنید و از بلاک‌ها روی Image یا تصویر کلیک کنید. سپس باکس تصویر به این شکل در انتهای گاتنبرگ شما نمایان خواهد شد:

روی بارگذاری یا Upload کلیک کنید تا بتوانید تصویر را از سیستم خودتان آپلود کنید و یا روی Media Library کلیک کنید تا بتوانید از بخش رسانه وردپرس، تصویر مورد نظرتان را انتخاب کنید.

راستی! یه راه ساده‌تر برای اضافه کردن بلاک دارید.

فراموش نکنید که می‌توانید تصویر را بصورت مستقیم از سیستم روی صفحه ویرایش پست بکشید و هر‌جایی که دوست دارید آن‌را قرار دهید. البته این‌کار رو برای ویدیو انجام ندید. 🙂 تست کنید تا متوجه منظورم بشید.

اما برای اضافه کردن باکس‌هایی مثل ویدیو کافیست با یک اسلش / باکس رو اضافه کنید. به این شکل:

راه ساده تر

و با یک اینتر، می‌تونید بلاک مورد نظر رو سریعتر به گوتنبرگ اضافه کنید. مثلا بلاک اینستاگرام به این شکل اضافه خواهد شد:

 

چه خبر از یواست سئو؟

یواست سئو هم مثل همیشه خودش رو با اوضاع وفق داده و اومده توی ستون سمت چپ بخش ویرایشگر جدید تا راحت‌تر بتونید باهاش کار کنید.

یواست سئو در گوتنبرگ

نتیجه گیری کلی

در نتیجه می‌توان گفت گوتنبرگ یک پله از ویرایشگر قبلی وردپرس بهتر شده که البته جای کار بیشتری دارد اما در همین نسخه‌ اولیه‌ای که منتشر شده هم امکانات فوق‌العاده‌ای اضافه شده. فقط کافیست با تغییر کردن موافق باشید تا بتوانید از نسخه جدید ویرایشگر وردپرس استفاده کنید. باز هم تصمیم با شماست.

موفق و پیروز و وردپرسی باشید. ‌:)

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام میهن وردپرس عضو شوید.

آموزش کامل وردپرس

منبع: میهن وردپرس

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۴
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی