طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

هنگامی که صحبت از برنامه نویسی میشود، زبان های آن به دو دسته اصلی تقسیم میشوند.که عبارت اند از زبان های برنامه نویسی و زبان های اسکریپتی. این دو نوع زبان در چندین جنبه باهم متفاوت هستند. یکی از زبان هایی که معمولا به عنوان زبان سمت سرور استفاده می شود، PHP است. بنابراین، میخواهیم بدانیم این زبان متعلق به کدام دسته از زبان هاست؟ PHP یک زبان اسکرپیتی است یا یک زبان برنامه نویسی؟

پی اچ پی

استفاده از این زبان به عنوان زبان سمت سرور باعث شده است، بسیاری از افراد  پی اچ پی را یک زبان برنامه نویسی کامل تلقی کنند. توانایی این زبان برای انجام برخی از وظایف پیچیده موقعیت این زبان را به سمت یک زبان برنامه نویسی کامل ارتقا داده است.

با این حال، حقیقت این است که PHP یک زبان قوی برای برنامه نویسی وب است. PHP زبانی است که می توانید از آن برای ایجاد یک ارتباط یکپارچه بین صفحات وب و سرورها استفاده کنید.

بنابراین، چرا باید PHP را به عنوان یک زبان اسکریپتی و نه یک زبان برنامه نویسی طبقه بندی کنیم؟ خوب، در اینجا دلایلی را در این مورد بیان کرده ایم :

1.PHP یک زبان مبتنی بر مفسر است

این یکی از عواملی است که زبان های برنامه نویسی و زبان های اسکریپتی را متمایز می کند. در حالی که زبان های برنامه نویسی مبتنی بر کامپایلر هستند، زبان های اسکریپتی بر مبنای مفسر کار می کنند. این بدان معنی است که پی اچ پی قبل از تفسیر، لازم نیست کامپایل شود. فرایند کامپایل شامل ترجمه ی زبان سطح بالا به یک زبان ماشین است.

PHP به عنوان یک زبان اسکریپتی لازم نیست کامپایل شود. در عوض، مفسر این زبان، دستورات را مستقیما بدون آنکه آنها را به دستورالعمل های ماشین تبدیل کند، اجرا می کند. این فرایند با نحوه ی کار زبان های برنامه نویسی متفاوت است زیرا آنها باید قبل از تفسیر شدن، کامپایل شوند.

2.نحوه استفاده

دلیل دیگری که با استناد به آن میتوان PHP را یک زبان صرفا اسکریپتی تلقی کرد، نحوه ی استفاده از آن است. آیا می توانید فهرستی از برنامه هایی که تاکنون فقط با این زبان ساخته شده اند را لیست کنید؟ بدیهی است، شما نمی توانید این کار را انجام دهید. این به این دلیل است که پی اچ پی باید با سایر زبان ها و اجزای سازنده ترکیب شود تا یک سیستم کامل تولید شود.

برای بسیاری از زبان های اسکریپتی این یک ویژگی معمول است. از آنها نمیتوان به تنهایی و بدون کمک از زبان های دیگر برای ساخت یک برنامه استفاده کرد. آنها باید با برنامه های دیگر ترکیب شوند. به عنوان مثال، PHP باید با HTML و جاوااسکریپت ترکیب شود.

3.دشوار بودن و یا آسان بودن یک زبان

با استفاده از سطح دشواری در کد نویسی یک زبان میتوان به ماهیت آن پی برد. آیا با این زبان میتوانید به راحتی برنامه نویسی کنید یا خیر؟. کد نویسی در زبان اسکرپیتی نسبتا آسان است. شما فقط باید چند خط کد را تایپ کنید. این دلیل دیگری است که می تواند به راحتی زبان برنامه نویسی PHP در دسته زبان های اسکریپتی دسته بندی کند.

از سوی دیگر، زبان های برنامه نویسی فقط برای اجرای یک تابع شما را مجبور به نوشتن چندین خط کد، می کنند. شما نمی توانید با استفاده از خط های کوتاه کد به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنید.

4.ایجاد فایل ها

هنگامی که صحبت از زبان های برنامه نویسی به میان می آید، آنها میتوانند فایل هایی را ایجاد کنند که به سادگی ذخیره شوند و حتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شوند. این فایل ها معمولا در فرمت exe. هستند. از سوی دیگر، PHP نمیتواند فایل exe را ایجاد کند.

5.نحوه اجرا

یکی دیگر از ویژگی هایی که میتواند زبان های اسکریپتی را متمایز کند نحوه ی اجرای آنهاست.این زبان ها میتوانند در برنامه های دیگر اجرا شوند. آنها به طور مستقل عمل نمی کنند. اما در مورد PHP ، این زبان فقط می تواند در یک وب سرور یا مرورگر اجرا شود. از سوی دیگر، زبان های برنامه نویسی می توانند مستقل و بدون نیاز به برنامه های دیگر اجرا شوند.

6.نحوه تفسیر

به عنوان یک زبان اسکریپتی، PHP قبل از اینکه در مرورگر تفسیر شود باید در زبان دیگری مثل HTML تفسیر شود. این فرآیند با زبان های برنامه نویسی متفاوت است. زیرا زبان های برنامه نویسی در یک پک مشخص کامپایل شده و نیاز به تفسیر در زبان های دیگر ندارند.

منبع لرن سورس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۵
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی