طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

هم زبان پایتون و هم زبان جاوا اسکریپت از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی هستند. اگرچه هر دو زبان از دسته ی زبان های شی گرا هستند، اما حوزه های کاربرد آنها متفاوت است. پایتون و جاوا اسکریپت اشتراکات زیادی دارند، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی هم دارند.

javascriptvsphyton

فرصت‌های شغلی فراوانی برای توسعه دهندگان برنامه‌های پایتون و جاوا اسکریپت وجود دارد. بنابراین انتخاب یکی از این دو زبان برای شروع یک شغل برنامه‌نویسی میتواند گزینه ای ایده آل باشد.اگر در نقطه شروع کار هستید، یادگیری پایتون بسیار ساده‌تر از جاوا اسکریپت است. در واقع یکی از اهداف اصلی طراحی زبان برنامه‌نویسی پایتون ، درک و پیاده سازی آسان تر است.

قبل از این که شروع کنیم  و تفاوت های میان زبان های پایتون و جاوا اسکریپت را بیان کنیم، اجازه دهید معرفی کوتاهی برای هرکدام از آنها ارائه دهیم.

پایتون - یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مفسری، سطح بالا و strongly-typed است که دارای قابلیت های پویا و طراحی شی گرا است. به زبانی ساده تر، خواندن و پیاده سازی کد های پایتون بسیار آسان تر از دیگر زبان های برنامه نویسی است.

پایتون همچنین می‌تواند به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی برای زبان هایی مانند پرل و رابی خدمات ارائه دهد. زیبایی زبان پایتون در این است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا از گستره‌ای از سبک‌های مختلف برنامه‌نویسی برای توسعه برنامه های ساده و پیچیده استفاده کنند.

علاوه بر این  زبان پایتون با طیف گسترده‌ای از ماژول ‌ها ارائه میشود. الگوهای برنامه‌نویسی پشتیبانی شده توسط پایتون عبارتند از:

  • Functional programming
  • Imperative programming
  • Object-oriented programming
  • Procedural programming

جاوا اسکریپت - زبان برنامه‌نویسی محبوب وب

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا است که به طور گسترده ای برای ایجاد صفحات پویای وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان در ECMAScript استاندارد سازی شده است. زبان جاوا اسکریپت علاوه بر شی گرایی، پارادایم های دیگر برنامه نویسی را نیز همچون functional و imperative پشتیبانی میکند.

زبان جاوا اسکریپت معمولا ً در یک مرورگر وب برای ارایه قابلیت‌های پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیتی که نمی‌تواند با CSS و HTML به دست آید . جاوا اسکریپت همچنین از برنامه‌های کاربردی استاندارد وب با استفاده از  date، text و عبارات منظم پشتیبانی می‌کند.

اگر چه در ابتدا زبان جاوا اسکریپت برای توسعه قسمت جلویی سایت طراحی شد ، اما هم اکنون از این زبان برای توسعه backend هم استفاده می‌شود. از این رو جاوا اسکریپت توسعه full-stack را ارائه میدهد. در حقیقت ، با استفاده از Node.js زبان جاوااسکریپت میتواند برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ نیز مورد استفاده قرار بگیرد. یادگیری جاوا اسکریپت ارتباطی با زبان برنامه نویسی جاوا ندارد. اگرچه نمیتوان کتمان کرد که اگر از قبل با زبان برنامه نویسی کار کرده باشید، کارشما بسیار ساده تر خواهد بود.

پایتون در برابر جاوا اسکریپت : مقایسه با سر تا سر

آرایه ها، لیست ها و تاپل ها

جاوا اسکریپت از آرایه ها به عنوان یک نوع داده ای توکار پشتیبانی میکند. این در حالی هست که پایتون از آرایه ها پشتیبانی نمیکند و یک زمینه کاری برای اجرای آرایه ها در پایتون وجود دارد. این کار با استفاده از لیست‌ها در پایتون انجام میشود.

لیست های موجود در پایتون مشابه دیگر انواع داده‌های موجود در این زبان هستند. مهم‌ترین تفاوت بین لیست ها  وتاپل ها این است که در حالی که اولی تغییر پذیر بوده، در حالی که دومی تغییر ناپذیر است.

مشخصه ها و صفات

اشیا در جاوا اسکریپت دارای مشخصه هایی هستند که میتوانند از صفات تشکیل شوند. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که یک مشخصه را تعریف کنید. در زبان برنامه‌نویسی پایتون ، پروتکل descriptor که از Gettr ها و Setter ها استفاده میکند، به شما اجازه میدهد مشخصه ها را تعریف کنید.

بلاک های کد

در جاوا اسکریپت از آکولاد ({}) برای تعریف بلوکی از کد ها استفاده میکند، از سوی دیگر ، پایتون از تورفتگی ها برای مشخص کردن بلوکی از کد ها استفاده میکند. در حالی که جاوا اسکریپت از (;) به عنوان خاتمه دهنده عبارات در خود استفاده میکند، پایتون از خط جدید برای این کار استفاده میکند.

قالب کدگذاری

جاوا اسکریپت باید به فرمت UTF-16 کدگذاری شود. همچنین هیچ پشتیبانی توکاری برای ویرایش بایت های خام در زبان جاوا اسکریپت وجود ندارد. از طرفی سورس کد پایتون به صورت پیشفرض بر اساس کد های ASCII است.

آرگومان‌های توابع

پایتون در صورتی که یک تابع با پارامترهای نادرست فراخوانده شود، یک استثنا را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، برخی از پارامتر اضافی را می‌پذیرد. با این حال جاوا اسکریپت به این مساله اهمیت نمی‌دهد که آیا یک تابع با پارامترهای صحیح خوانده می‌شود یا نه. دلیل این امر این است که هر آرگومانی را که شما در جاوا اسکریپت فراموش کنید، به صورت پیشفرض مقدار undefined را میگیرد. علاوه بر این ، اگر هر آرگومان اضافه دیگری وجود داشته باشد ، به عنوان آرگومان خاص در جاوا اسکریپت در نظر گرفته میشود.

Hash Table

زبان برنامه‌نویسی پایتون دارای یک Hash Table توکار است که با نام دیکشنری شناخته میشود. برخلاف پایتون ، جاوا اسکریپت از Hash Table ها پشتیبانی نمیکند.

تبدیل ضمنی

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی strongly-typed است، یعنی هیچ تبدیل نوع داده‌ای به صورت ضمنی در این زبان رخ نمی‌دهد. برخلاف این قابلیت، زبان جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی weakly-typed بوده و در نتیجه تبدیل نوع داده ضمنی را ارایه می‌دهد.

وراثت

هر دو زبان پایتون و جاوا اسکریپت از ارث بری و وراثت پشتیبانی میکنند. با این حال ، تفاوت در انواع آن‌ها نهفته‌است. در حالی که جاوا اسکریپت از مدل وراثت مبتنی بر نمونه استفاده می‌کند ، پایتون از مدل ارث مبتنی بر کلاس استفاده می‌کند.

توسعه موبایل

علاوه بر توسعه قسمت جلویی و پشتی در یک وب سایت، از جاوا اسکریپت میتوان برای توسعه برنامه های موبایل نیز استفاده نمود. با این حال ، زبان پایتون برای توسعه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه مناسب نیست.

تغییر پذیری

انواع داده در زبان پایتون به انواع تغییر پذیر و تغییر ناپذیر تقسیم می‌شوند. برای مثال set یک نوع داده ای متغیر است , در حالی که لیست ها از انواع داده ای تغییر ناپذیر است.
برخلاف زبان برنامه نویسی پایتون، در جاوا اسکریپت مفهومی به نام تغییر پذیری وجود ندارد.

جمع بندی

زبان جاوا اسکریپت و پایتون هر کدام در موارد خاصی استفاده میشوند، تقریبا هر کاری را با این دو زبان میتوانید انجام دهید. هر دو زبان دارای جنبه های مختلف بسیار زیادی هستند و پارادایم های مختلف برنامه نویسی در آنها قابل پیاده سازی هست. میتوانید هر کدام را بسته علاقه خود انتخاب کنید.

#پایتون #جاوا اسکریپت

منبع: لرن سورس


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۵
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی