طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

منظور از کد با کیفیت و یا برنامه با کیفیت چیست؟

پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰ ب.ظ

اخیرا چند سوال از من پرسیده شده است که معنای دقیق "quality code" و یا به عبارتی دیگر کد با کیفیت چیست. این سوال مرا واداشت چند روزی در مورد کتاب هایی که خوانده ام و درس هایی که از شکست هایم آموخته ام ، فکر کنم. و البته توانستم پاسخ این سوال را بدست آورم.

اگر شما انتظار دارید این مقاله شامل یک سری قانون های منظم برای رسیدن به کد با کیفیت باشد، ممکن است نا امیدتان کنم. زیرا به نظر من رسیدن به کدی با کیفیت نیاز به تمرین و تجربه دارد و انقدر هم ساده نیست. با این حال من گام هایی را در این مقاله مطرح میکنم که میتواند راه درست را به شما نشان دهد.

quelitycode

برای نوشتن یک نرم افزار با کیفیت چه چیزی را باید بدانید؟

در مورد این موضوع مطالب زیادی بیان شده است.  توصیه من این است که برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع به کتاب های تخصصی که در این باره نوشته شده است رجوع کنید. آنها میتوانند جزئیات بیشتری را نسبت به مطالبی که من در اینجا مطرح میکنم به شما ارائه دهد.

پس از آزمون و خطای بسیار، متوجه شدم دنبال کردن مراحلی که در زیر بیان میکنم، منجر به تولید نرم افزاری میشود که دارای ویژگی کد با کیفیت است.

آن چیزی که که شما برایش کد نویسی نمیکنید مهمتر از چیزی است که برایش کد نویسی میکنید

یک المان حیاتی و مهم برای داشتن کدی با کیفیت انجام کاری با کمترین کدنویسی است، وقتی شما کد های بیشتری مینویسید برنامه شما بیشتر در معرض خطا خواهد بود. سناریوی ایده آل این است که تا میتوانید کدی ننویسید. سعی کنید تا تا جایی که نیاز ندارید ازفریمورک های جدید استفاده نکنید. بله استفاده از این فریمورک ها بسیار مفید است اما وقتی شما در برنامه به آنها نیاز ندارید فقط پیچیدگی نرم افزار شما را افزایش میدهد.

هدفی را برای خودتان مشخص کنید

اطمینان حاصل کنید که یک هدف قابل سنجش دارید. شما چه چیزی را می خواهید با راه حل خود به دست آورید و چگونه می دانید به آن چیز رسیده اید؟ همیشه این هدف را در ذهن داشته باشید. در مورد هدف خود برای رفع نیاز های بزرگتر فکر کنید. شما می توانید یک تونل زیبا را حفاری کنید، اما اگر آن را در جای اشتباه حفر کنید، آن فقط یک سوراخ بزرگ است.

شخصی را به عنوان کاربر برنامه خود در نظر بگیرید

این تاکتیک برای سال ها توسط طراحان رابط کاربری (UX) استفاده شده است، اما شما هم میتوانید از مزایای این روش بهره ببرید! یک شخص کاربری است که میخواهد از برنامه شما استفاده کند.در زمان تصمیم گیری، این تاکتیک فرایند فکر را متمرکز می کند و باعث میشود راه حلی را انتخاب کنید که امتیاز بیشتری را برای کاربر به ارمغان می آورد. این روش می تواند یک تکنیک قدرتمند برای نوشتن برنامه هایی باشد که نیاز کاربر را رفع میکند.

با کاربران برنامه خود و یا همکاران خود صحبت کنید، حتی میتوانید با افرادی که در خیابان در حال رفت آمد هستند صحبت کنید، طرح هایی از آنچه در موردش فکر میکنید را به آنها نشان دهید و نظرشان را جویا شوید. گاهی اوقات لازم است تصورات خود را دور بریزید و به راه حل بهتری فکر کنید. توجه داشته باشید نباید به عنوان توسعه دهنده فقط بر روی تصورات همکارانتان تمرکز کنید. آن چیزی که توسعه دهندگان در ذهن خود دارند ممکن است با چیزی که کاربران از برنامه شما انتظار دارند کاملا متفاوت باشد.

تا جایی که ممکن است ساختار نرم افزار و یا برنامه خود را به جزئیات کوچکتری تقیسم کنید

روش Agile همه ما را ناکارمد کرده است. این یک مفهموم عالی است ولی شرکت های بزرگ آن را خراب کرده اند. قبل از آن روشWaterfall یک روش پیشنهادی برای توسعه نرم‌افزار در دهه ۱۹۹۰ بود که منجر به این امر شد که تا سال ها نیازمندی های زیادی برای آن تعریف شود. اما زمانی که کاربران شروع به کار با سیستم ها کردند دیگر استفاده از آن حس نشد.

سپس Agile به همراه این باور آمد که نرم افزار باید توسط تیم های چند رسانه ای در قسمت های کوچک طراحی و ساخته شود و به محض تکمیل شدن به کاربران تحویل داده شود.مدیریت به این سمت رفت که دوره های دو روزه Agile. " دیگر به نیازمندیها نیازی ندارید به طراحی نیازی ندارید فقط و فقط Agile."

این مورد فشار زیادی بر روی ما می آورد اما هرگز نترسید شما میتوانید اقداماتی در مورد آن انجام دهید ، به عقب برگردید و فقط پروژه هایی را انجام دهید که همه بتوانند آن را درک کنند. دقت داشته باشید که نتیجه نهایی باید توسط همه قابل درک باشد.

تست کنید ، تا میتوانید تست کنید

من هیچ چیزی را قبل از آنکه آن را امتحان کنم باور نمیکنم. همه چیز را تست کنید تا زمانی که متوجه شوید که چرا باید تست کنید یا چرا نباید تست کنید. با اعداد حقیقی تست کنید، وانمود کنید که شما یک کاربر هستید که قرار است که با کیفیت خودتان را تست کنید، شما بعدها به خاطر این مورد از من تشکر خواهید کرد. تست کنید، کد بزنید و کد خود را دوباره بنویسید، این تنها راه برای نوشتن کد با کیفیت می باشد.

هرچه بررسی هایتان بیشتر، بهتر !!!

به خاطر داشته باشید چه کدی که می‌نویسید متعلق به شما نیست، این کد با کیفیت متعلق به شرکت شما و یا کاربران شما می باشد پس زمانی که مردم می گویند این کد متعلق به شما نیست ناراحت نشوید.

هرچه بررسی‌ ها بیشتر باشد بهتر است،  بررسی های ثابت به همراه برنامه نویسی گروهی باعث به وجود آمدن کد با کیفیت می شود. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید بررسی های یک برنامه نویس ماهر می تواند باعث افزایش کیفیت کد شما شود. تا جای ممکن از مردم به راحتی کد شما را ببینند، کد های با کیفیت برنامه نویسان دیگر 

منبع: لرن سورس


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۳
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی