طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

به نظر می رسد این یک ایده مفید و کاربردی است : طراحان و توسعه دهندگان وب سایت باید با هم دیگر کار کنند. اما در اغلب موارد با وجود اینکه آنها روی یک پروژه یکسان کار می کند از همدیگر مستقل عمل می‌کنند. طراحان سایت برای ایجاد عناصر، پالت های رنگی و تایپوگرافی کار می‌کنند که می‌تواند ظاهری زیبا برای وب سایت به ارمغان بیاورد. در حالی که توسعه دهندگان وب سایت به کدنویسی می‌پردازند و همه چیز را برای انتشار وب سایت در فضای اینترنت آماده می‌کنند.

designer-developer

همه ی این کارها ممکن است باعث اختلاف بین طراح و توسعه دهنده در طراحی نهایی پروژه شود. اگر طراحان و توسعه دهندگان وب سایت از ابتدا تا انتهای پروژه با همدیگر کار کنند نتیجه کار، طراحی بهتر، رابط کاربری موثرتر و کدنویسی تمیزتر است. این همکاری باعث می شود پروژه در زمان کمتری خاتمه یابد.

طراحان و توسعه دهندگان وب در مقابل هم

از قدیم طراحان و توسعه دهندگان وب سایت دارای عناوین شغلی جداگانه ای بوده‌اند. معمولاً طراحان وب از نرم افزارهای طراحی گرافیکی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور برای ساخت عناصر و المان های طراحی استفاده می‌کنند. سپس طراحی ایجاد شده با استفاده از html ، javascript  و css و دیگر زبان های برنامه نویسی توسط توسعه دهندگان وب به یک وب سایت واقعی(که در اینترنت کار میکند) تبدیل می شود.

اگرچه ممکن است طراحان و توسعه‌دهندگان اغلب در مکان‌های جدا از هم و یا شاید کشورهای مختلف کار کنند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از آنها به دیگری برای ساخت یک وب سایت کامل نیاز دارند. پس آنها باید با همدیگر کار کنند.

مزایای کار کردن با همدیگر

اگر بخواهیم ساده بگوییم بزرگترین دلیلی که طراحان و توسعه دهندگان وب باید با همدیگر کار کنند ایجاد یک پروژه وب کامل تر است. از نقطه نظر تجربه هم همیشه زمانی پروژه  بهتری داشتیم که طراحان و توسعه دهندگان با همدیگر همکاری کرده اند. امروزه اگر این همکاری وجود نداشته باشد نمی‌توان پروژه‌های بزرگ را به اتمام رساند.

مزایای دیگر این همکاری عبارتند از :

  • بیش از یک نفر بر روی یک پروژه کار میکنند و تسلط بیشتری برای پیدا کردن اشتباهات وجود دارد.
  • با همکاری همدیگر می‌توان خلاقانه تر عمل کرد.
  • وقتی این همکاری صورت می‌گیرد طراح از توانایی‌های توسعه دهنده آگاه می‌شود و طرح هایی را ایجاد میکند که توسعه دهنده توانایی کد نویسی آن را داشته باشد.
  • با این همکاری محصولی کامل‌تر و یکپارچه تر در تولید می‌شود.
  •  این همکاری باعث میشود اطلاعاتی از طراحی و هم توسعه به دست می‌آورید.
  • این همکاری باعث میشود ایده های خود را باهم ادغام کرده و نتایج بهتری بدست آورید.

معایب همکاری با یکدیگر

اگرچه دوست دارم به شما بگویم همکاری با یکدیگر هیچ عیبی ندارد ولی این سخنی نادرست است. معایب زیادی برای همکاری با یکدیگر وجود ندارد اما  دو مورد وجود دارد که لازم است آنها را در نظر بگیرید.

ممکن است زمانی که یکی از افراد حاضر نباشد هزینه‌هایی برای پروژه ایجاد شود. در این مواقع برای به تاخیر نیوفتادن کار از ابزارهایی همچون ارتباطهای اینترنتی و تکنولوژی استفاده کنید. بعضی از ما تمایل نداریم با دیگری کارکنیم و یا شاید روحیه تیمی را نداشته باشیم. در این صورت کار کمی سخت خواهد شد. باید یاد بگیریم با هم همکاری تیمی داشته باشیم.

چه کارهایی برای این همکاری باید انجام دهید؟

wireframes

اکنون که در مورد همه مزایا و معایب کار با یکدیگر مطالبی را آموختیم چطور می توانید در عمل با یک طراح و یا یک توسعه دهنده همکاری داشته باشید. این کار با یک ارتباط خوب میسر خواهد شد. طراحان و توسعه دهندگان ابتدا باید پروژه ای را در نظر گرفته و به یک تصویر بزرگ از آن فکر کند و مشخص کند که در طول فرایند طراحی چه تصمیماتی باید گرفته شود.

در طول این راه با چالش های مختلفی روبرو می‌شوید. بهترین زمان برای شروع این همکاری یک ناهار کاری و یا حتی خوردن قهوه و قدم زدن با یکدیگر است. در مورد نحوه همکاری تیمی با یکدیگر و پیشبرد اهداف صحبت کنید. هر کسی که در پروژه‌ دخالت دارد باید وظایف خود را بداند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. در طول این مسیر انتقادهای سازنده می‌تواند به هر دو طرف کمک زیادی بکند.
 

۵ نکته برای طراحان سایت

اگر یک طراح سایت هستید به این ۵ نکته توجه کنید :

  • تئوری طراحی را به شیوه‌ای ساده برای توسعه دهنده توضیح دهید تا درک کند زیباشناسی چطور به دست می آید.
  • عناصر تعاملی و نحوه کار با آنها را همانطور که در حال طراحی هستید، در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید تمام قسمت های طراحی شده برای تعامل طراحی شده‌اند.
  • طراحی را کامل انجام دهید و انتظار نداشته باشید توسعه‌دهنده قسمت هایی را کپی و پیست کند. عناصر را برای هر قسمت طراحی و آماده کنید.
  • در طول راه می توانید از توسعه دهنده کمک بگیرید. برای مثال شما مطمئن نیستید که فونتی که در طراحی استفاده می کنید در وبسایت بتواند استفاده شود.
  • عناصر طراحی را در فرمت های قابل استفاده ارائه دهید این عناصر باید دارای وضوح و اندازه مناسب برای استفاده در صفحات وب باشند.

نکاتی برای توسعه دهندگان سایت

در مورد طراحی اطلاعاتی را به دست آورید دانستن اطلاعاتی در مورد رنگ ها و انواع آنها می‌تواند در مسیر توسعه به شما کمک کند. در مورد کارهایی که میتوانید و یا نمیتوانید به طراح خود توضیح دهید. اگر طراح در حال قدم گذاشتن در مسیری باشد که نمیتوان آن را در وب ترجمه کرد،باید از آن زودتر اطلاع پیدا کند. برای پاسخ به سوالات و کمک در طول طراحی همیشه در دسترس باشید. در طول فرآیند طراحی از ابتدا مشارکت کنید و یکپارچگی در طراحی را حفظ کنید.

مهارت هایی که هرکس میتواند از آن بهره ببرد

skill

برای کاهش شکاف بین طراحان و توسعه دهندگان وب و برای همکاری بهتر هر یک از این دو نیاز دارد از زبان یکدیگر صحبت کند. طراحان و توسعه دهندگان باید شروع به گسترش مهارت های خود کنند. هر طراح و توسعه دهنده باید دانش پایه ای از موارد زیر را داشته باشد :

  • اصول طراحی مانند رنگ فضا و تایپوگرافی
  • فرمت های بهینه برای تصاویر و اندازه آنها
  • دانش پایه ای از html و css
  • نحوه استفاده از فونت های وب
  • روند توسعه و طراحی
  • درک خواسته های کاربر
  • آشنایی با فریم ورک های مشهور و کاربردی
     
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۳۰
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی