طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

۸ قانون طلایی برای طراحی بهتر رابط کاربری

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۳۵ ب.ظ

طراحان نیاز دارند هر روز مسائلی را حل کنند. یافتن راه حل مناسب نیاز به تحقیقات جامع و آزمایشات دقیق برنامه ریزی شده دارد. خیلی عالی میشد اگر می توانستیم روشی واحد و یا فرمولی مخفی را کشف کنیم که بتواند به صورت خودکار تمام مسائل مربوط به رابط کاربری را حل کند. اما خوب تاکنون چنین فرمولی را کشف نکرده ایم. با این حال نکات طلایی وجود دارد که می توانیم اغلب از آنها استفاده کنیم.

nilson

مجموعه ای از قوانین ساده و کارآمد وجود دارد که به ما در تصمیم‌گیری و قضاوت کمک  می‌کنند. به آنها می‌توان به عنوان مجموعه ای از قوانین کلی به عنوان بهترین تمرینات رابط کاربری نگاه کرد.

نکته :  استفاده از این قوانین مکان و زمان خاص خود را دارد و جایگزینی برای تست های قابلیت استفاده محسوب نمی شود. در حالی که ۱۰ قانون نیلسون برای طراحی رابط کاربری مشهورترین مجموعه قوانین است، اما آنها تنها مجموعه ای نیستند که ما می‌توانیم به آنها رجوع کنیم بن شریدرمان نیز مجموعه ای از قوانین را ایجاد کرده است که با نام "۸ قانون طلایی رابط کاربری" شناخته می شود. در این نوشتار نگاهی به این قوانین خواهیم داشت.

۱. برای سازگاری و انسجام تلاش کنید

namaste

طراحی یک رابط کاربری منسجم به معنای استفاده از مجموعه ای از اقدامات و الگوهای طراحی یکسان برای شرایط مشابه است که شامل استفاده درست از رنگ ها، تاپیوگرافی، اصطلاحات و منوها در صفحه نمایش است. اما شما محدود به این ها نیستید. به خاطر داشته باشید که یک رابط کاربری منسجم به کاربرانتان اجازه می دهد اقدامات و اهداف خود را به آسان ترین شیوه ممکن انجام  دهند.

۲. از میانبرها برای کاربران خود استفاده کنید

ui

زمانی که از قوانین طلایی صحبت می‌کنید میانبرها یکی از مهم ترین این قوانین هستند و کاربران شما می‌توانند از میانبرها بهره‌مند شود، به خصوص اگر آنها نیاز داشته باشد هر بار وظایف تکراری را انجام دهند. کاربران حرفه ای می توانند از ویژگی های مفید زیر بهره ببرند :

  • اختصارات
  • کلیدهای عملکرد
  • دستورات پنهان
  • امکانات ماکرو

۳. فیدبک های مفید ارائه دهید

ui-2

شما باید در هر مرحله از فرایندی که کاربر در آن قرار دارد به او در مورد اتفاقی که در حال روی دادن است آگاهی دهید. این فیدبک ها باید با معنی، مرتبط، واضح و متناسب باشند.

۴. فرآیندها را طوری طراحی کنید که ابتدا وسط و پایان آن ها مشخص باشد

tune

وقتی یک وظیفه کامل می شود بهتر است فیدبکی از آن به کاربر داده شود تا کاربر احساس راحتی کند و همین طور گزینه‌های بعدی برای ادامه مشخص باشد. سعی کنید کاربرانتان را شگفت‌زده  نکنید.

۵. مدیریت خطاها را در ساده‌ترین حالت ارائه دهید

litmus

یک رابط کاربری خوب باید طوری طراحی شود که تا جای ممکن با خطا روبرو نشود. اما زمانی که خطایی روی می دهد، سیستم شما باید به ساده ترین حالت مشکل را به کاربر اطلاع دهد و راه حل خروج از آن را نیز به او نشان دهد. روشی ساده برای مدیریت خطاها شامل نمایش واضح پیغام خطا به همراه توضیحاتی است که برای حل آن ارائه داده شده است.

۶. اجازه دهید کاربرانتان به آسانی به اقدامات قبلی خود بازگردند

undo

بهتر است چیزی شبیه به گزینه Undo برای تمامی حالات داشته باشید. زمانی که کاربران شما بدانند در هر مرحله فرصت برگشت به عقب و جبران خطای خود را دارند احساس بهتری خواهند داشت. این قانون می‌تواند بر روی هر عمل یا مجموعه ای از اعمال انجام شود.
 

۷. بگذارید کاربر خود محصول سیستم باشد

alerts

وقتی به کاربرانتان کنترل و آزادی بیشتری بدهید آنها قادر خواهند بود احساس کنند که خود مسئول سیستم هستند. از سوپرایز ها وقفه ها و یا هر چیزی که کاربر درخواستی برای آن نداده است پرهیز کنید کاربران باید آغازگر عملیات باشند نه پاسخ دهنده به آنها.

۸. بار حافظه کوتاه مدت را کاهش دهید

contacts

توجه ما محدود است و هر کاری که می توانیم باید انجام دهیم که کار کاربر را آسان تر کنیم. برای ما تشخیص اطلاعات ساده تر از به یاد آوردن آنهاست. اینجاست که می توانیم به یکی دیگر از قوانین نیلسون که میگوید "تشخیص فراتر از بیاد آوردن است" اشاره کنیم. اگر ما رابط کاربری را ساده و منسجم نگه داریم طوری که از الگوها استانداردها و کنوانسیون ها پیروی کند ما این قانون را رعایت کرده ایم.

برای مثال در یک محیط فروشگاهی می توان لیستی از محصولات مشاهده شده و یا خریداری شده را برای کاربران خود فراهم کنیم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۹
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی