طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

هیچ راه میانبری برای موفقیت در طراحی تجربه کاربری(UX Design) وجود ندارد. گفتنی است که به منظور بهتر شدن در این رشته، مجموعه ای از مهارت ها وجود دارد که می توانیم بر روی آنها تمرکز کنیم. از جمله کارهایی که بسیار مفید است به دست آوردن فرصتی برای کار بر روی پروژه های پر چالش و ارزشمند است. در این مقاله به هشت موردی اشاره خواهم کرد که توانایی شما را در طراحی تجربه کاربری بهبود می‌بخشد.

نکته: شاید این اولین باری باشد که عبارت طراحی تجربه کاربری(UX Design) را می شنوید پس اگر در این رشته کاملا مبتدی هستید بهتر است تعریفی از آن به شما ارائه بدهم. UX مخفف عبارت User Experience design است و به تجربه و احساس کاربران در مشاهده صفحات وب سایت اطلاق میشود.

برای تقویت مهارت های طراحی تجربه کاربری به موارد زیر توجه کنید :

با اهداف کسب و کار مورد نظر آشنا شوید

قبل از اینکه کسی در مورد مفاهیم طراحی فکر کند درک و فهم نتایجی که قرار است به دست آید، بسیار مهم است. از خودتان سوال های زیر را بپرسید :

مشتری و یا شرکت مورد نظر به چه چیزهایی میخواهد برسد؟ چه مشکلی قرار است حل شود؟ آیا تحقیقات قبلی در مورد مسئله مورد نظر وجود دارد؟ آنها از شما به عنوان طراح تجربه کاربری چه انتظاری دارند؟ از نظر منابع چه چیزهایی در دسترس شماست؟ آیا برای انجام کار شما ضرب الاجلی تعیین شده است؟ آیا در انجام کار شما محدودیت تکنیکی و یا تجاری وجود دارد؟

Business Goals

راه های گوناگونی برای مواجهه با یک مشکل وجود دارد. قبل از هر برنامه‌ریزی و تحقیقی فهم و درک مبانی کسب و کاری که شما قرار است بر روی آن کار کنید بسیار اهمیت دارد. شما باید زمان، منابع، محدودیت های تکنیکی و تجاری که قرار است با آنها مواجه شوید را در نظر بگیرید. زمانی که همه این ملاحظات را انجام دادید نوبت میرسد به اینکه در مورد طرح مشتری تان تحقیق را شروه کنید.

در مورد کاربران خود اطلاعات جمع آوری کنید

این نکته بسیار مهمی است. در مورد کاربرانتان تحقیق کنید. رفتار ها، نیازها و گرایشات کاربرانتان را بشناسید. تحقیق به استراتژی طراحی شما کمک می کند. وقتی تحقیقات را انجام می‌دهید بینش لازم را برای تصمیم گیری بر مبنای داده ها به دست می آورید. بیشتر اوقات تحقیقات به شما اجازه می دهد که بفهمید کدام ویژگی را باید و کدام را نباید طراحی کنید. شما باید بدانید کاربران نهایی شما چه کسانی هستند و سناریو های کاربران شما چه چیزهایی هستند.

Business Goals

باید بدانید وقتی کاربران با این محصول کار می کنند چه قصدی دارند و این محصول را برای چه دستگاه و یا پلتفرمی توسعه می دهید؟ شاید شما بگویید من نمی‌دانم چطور تحقیق کنم. چه شما در یک کمپانی بزرگ کار کنید و یا برای یک استارتاپ کوچک، می توانید تلاش خود را در تحقیقات متمرکز کنید. می‌توانید خودتان به راحتی این کار را انجام دهید.

همه ما باید با همدیگر همکاری کنیم تا به این افسانه که میگوید طراحان تجربه کاربری قادر به انجام دادن تحقیقات نیستند، پایان دهیم. هدف اصلی ما افزودن ارزش به فرآیند با کاهش تعداد دفعاتی است که محصول را توسعه می دهیم و یا کاهش ویژگی هایی که ممکن است از آن استفاده نشود. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که محصول تولید شده تاثیر واقعی خود را در بازار ایجاد می‌کند.

تست های کاربر را انجام داده و بر روی راه حل های طراحی آن را اعمال بکنید

Business Goals

تا جایی که نیاز است از تستهای کاربر استفاده کنید. اینکه  تیم شما فکر می‌کند طراحی عالی شده است و کار به نحو احسن انجام شده است، کافی نیست و شاید بهتر بگوییم اصلاً اهمیتی ندارد. چیزی که اهمیت دارد نیازهای واقعی کاربر است که با نتایج به دست آمده باید به آنها پاسخ داده شود. هر چقدر هم که خلاقانه فکر کنید اگر طراحی شما مبتنی بر تغییرات و تسهیل‌کننده تصمیم گیری برای کاربران نباشد، شما در طراحی تان شکست خورده اید.

جمله معروفی از استیو گراک وجود دارد که می‌گوید اگر یک سایت عالی می‌خواهید باید تست انجام دهید. در هر زمان ممکن طرح  خود را تست کنید. نباید منتظر بمانید تا طرح نهایی ایجاد شود و سپس به تست آن بپردازید. با این کار فرآیند تحویل طرح خود را سرعت می‌بخشد، زیرا تست قسمت های کوچک نسبت به یک طرح بزرگ تر ساده تر و راحت تر انجام میشود. در نهایت بر روی نتایج تست خود فکر کنید. از طرح خود می خواهید چه چیزی بیرون بیاید؟ اگر نمی توانید به این سوال پاسخ دهید شاید شما اصلاً به تست نیازی نداشته باشید.

میزان رسیدن به طرح UX خود را اندازه گیری کنید

ux

شکی نیست که در ساختن هر چیزی منظوری وجود دارد و بهتر است میزان رسیدن به طرح مورد نظر همیشه اندازه گیری شود. شما باید چیزی را ایجاد کنید که  ارزش افزوده ایجاد می کند. پس برای اندازه گیری مقدار ux خود نیاز به معیار (شاخص‌های عملکرد کلیدی) دارید. برای رسیدن به این معیارها بهتر است به موارد زیر فکر کنید:

چطور می توان میزان موفقیت یک پروژه را اندازه گیری کرد؟ چطور میتوان میزان موفقیت را به معیار اندازه گیری ترجمه کرد ؟ آیا کاربران قادر به انجام اهداف خود هستند؟ آیا کاربران به ساده ترین حالت ممکن محصول شما را درک می‌کنند؟ و یا محصول شما آنقدر راضی کننده است که کاربران مایل باشند آن را به هم پیشنهاد دهند؟

با تنظیم و اندازه گیری معیارها و به دست آوردن اطلاعات در این مورد می توان ارتباط بین توسعه دهندگان محصول و کاربران آن را ساده تر و نزدیکتر کرد.

خودتان را همیشه در لبه‌های تکنولوژی نگه دارید

با انجام دادن یاد بگیرید. زمانی را به خاطر بیاورید که مدیرتان به شما می‌گوید یک رابط کاربری موبایلی را طراحی کنید در حالی که قبلا این کار را انجام نداده اید. شما ممکن است نگاهی به گوگل بیندازید و در بین الگوهای موبایل گشت و گذاری انجام دهید. با این حال مسلم است که این کار زمان‌بر است و برای متخصص شدن در یک رشته شما باید درک عمیقی از آن مهارت و تکنولوژی داشته باشید.

technology

 به عنوان یک طراح تجربه کاربری در محیطی قابل تغییر کار می کنیم و باید همیشه خود را به روز نگه داریم. این فشار زیادی به ما می آورد. پس زمانی که می توانید شروع به یادگیری کنید و اصلاً عجله نکنید. شما می توانید جدیدترین تکنولوژی را یاد بگیرید حتی اگر در یک شرکت کوچک کار می کنید. اگر دیگران خودشان را محدود میکنند شما این کار را انجام ندهید. ببینید چطور می توانید با همکاران خود در بهترین حالت همکاری کنید. خیلی از آنها همیشه دنبال طراحی هستند که بتواند ایده های آنها را پیاده سازی کند.
 

بر روی طراحی گفت و گو محور و رابط کاربری صوتی تمرکز کنید

بر روی سناریوهای بی نهایتی که با ظهور دستگاه‌های هوشمند خانگی به وجود آمده است فکر کنید. در زمان کنونی با توجه به اینکه کاربران می‌توانند با دستورات صوتی کارهای خود را انجام دهند تعاملات بالقوه کاربر بی حد و حصر شده است. تفکر و صرف وقت در این حوزه واقعا ارزشمند است. البته منظور من فقط دستگاه‌های هوشمند خانگی نیست هر رابط کاربری که کاربران با صدا و دستان خود می توانند با آن ارتباط برقرار کنند می‌تواند مورد نظر ما باشد.

برای ایجاد داستان ها تلاش کنید

داستان گویی مهمترین مهارت در طراحی تجربه کاربری در سال ۲۰۱۹ است. ممکن است شما احساس کنید برای گفتن یک داستان آماده نیستید. در این مورد فکر کنید. همه ما داستان ها را می شناسیم. بعضی از عناصر یک داستان که می توانید آنها را در نظر بگیرید عبارتند از طرح، تم، ساختار، تنظیمات، شخصیت ها و صدا.

در مورد شخصیت‌های محصول خود فکر کنید. آیا محصول شما بیشتر شبیه مینی موس است یا بتمن. چه چیزی باعث شده است بعضی از داستان ها تا این اندازه ماندگار و خاطره انگیز شوند؟ چطور می توان این کار را بر روی طراحی تان پیاده سازی کنید؟ چطور می توان توجه کاربران را تا پایان داستان جلب کرد؟ پس باید به این موارد فکر کنید. بر روی کاربرانتان تمرکز کنید. در مورد روش هایی که بتواند شما و کاربران تان را با هم ارتباط دهد فکر کنید. همانند یک داستان و یا قصه به طرحتان نگاه کنید.

محصول خود را برای زمانی که کاربر از چندین دستگاه استفاده می‌کند آماده کنید

وقتی صحبت از یک طراحی فوق العاده به میان می آید شما باید به همه جنبه‌ها توجه کنید. یکی از این جنبه ها این است که کاربرانتان بتوانند از دستگاه‌های مختلف برای مشاهده محصول شما استفاده کنند که این دستگاه‌ها در اندازه‌های متفاوتی هستند. پس محصول شما برای نمایش در هر حالتی باید آمادگی داشته باشد و متناسب با آن دستگاه بهترین حالت را به نمایش بگذارد. پس این یکی از مواردی است که باید به آن توجه کافی داشت.

نتیجه

نگاه به موضوعات مورد علاقه همچون ابزارهای طراحی و تکنولوژی های جدید می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اما ما باید از خود این سوال را بپرسیم که چه چیزی می تواند مهارت های ما را در طراحی تجربه کاربری ارتقا دهد. آیا تحقیقات و آنالیز داده می تواند این کار را برای ما انجام دهد و یا موضوعات دیگر .ما خیلی خوش شانس هستیم که در چنین رشته وسیعی کار می‌کنیم زیرا این رشته پر از فرصت هایی است که می تواند مهارت های ما را افزایش داده و در طول زمان ما را بهتر کند. سال ۲۰۱۹ افقی روشن برای این رشته است.
 

منبع: لرن سورس


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۹
شهربانو دوستی

نظرات  (۱)

سلام. ممنون از مطلبتان.  از دیدن وب‌سایت‌هایی که ux قوی ندارند  هم می‌شود برای تقویت استفاده کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی