طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

بهترین دستورالعمل ها برای طراحی صفحات داشبورد

پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۲:۵۳ ب.ظ

ساخت یک صفحه داشبورد کامل چیزی نیست که یک شبه محقق شود. این کار مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی‌های مناسب برای تولید یک داشبورد موثر و کارا است. برای ایجاد طرحی مناسب برای یک داشبورد باید اطلاعات کاملی از یک کسب و کار جمع آوری شود که شامل گردآوری نیازمندی‌ها و ساخت یک مدل داده است.

dashboard-design-1200x500

داشبورد ها عمدتا ً برای نمایش اطلاعات مفید و حیاتی در یک برنامه وب و یا تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دنیای امروز داشبورد ها به بخشی‌ اساسی در بسیاری از برنامه های کاربردی مورد استفاده کاربران تبدیل شده‌اند که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

یک داشبورد زمانی که برای انتقال داده‌ها به کاربران به استفاده میشود، بسیار اهمیت دارد. یک داشبورد نه چندان خوب ممکن است در رساندن منظور شما به کاربران دچار مشکل شود و نتواند هدف شما را تامین کند.

اگر از شما بپرسیم یک صفحه داشبورد خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد، پاسخ شما چیست؟ خوب ، یک داشبورد ایده‌آل باید بتواند …

  • پیچیدگی تحلیل داده ها و اطلاعات را تا جای ممکن برای کاربران ساده سازی کند، طوری که کاربران با کمترین تلاش بتوانند اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.
  • داده‌های مختلف را به زمینه های مختلف در یک کسب و کار متصل کرده و به سوالات کاربران پاسخ دهد.
  • تمام اطلاعات را بدون هیچ مشکلی ارائه داده و به کاربران اجازه دهد به داده های که به دنبالش هستند  سریعا دسترسی پیدا کنند.
  • به کاربران کمک کند تا به دیدگاه دقیق‌تری از داده ها و اطلاعات بدست آورد.

لازم به ذکر است که هر داشبورد الزامات ، محدودیت‌ها و اهداف خود را دارد . با این حال ، دستورالعمل‌های خاصی وجود دارند که باید توسط کسانی که به دنبال رسیدن به اوج کمال در رابطه با طراحی داشبورد ها هستند، مورد توجه قرار گیرد.

بهترین دستورالعمل ها برای طراحی یک داشبود

این پنج اصل را دنبال کنید :

یک داشبورد استاندارد زمانی که برای ارائه اطلاعات به یک کاربر استفاده میشود، باید سریع باشد. یک داشبورد زمانی که قادر به حل و فصل بیش‌ترین سوالات مربوط به کسب‌وکار مربوطه در زمان کوتاهی باشد، میتواند انتخابی ایده آل برای شما باشد.

هرکسی که داشبورد را طراحی می‌کند باید این حقیقت را در ذهن داشته باشد که یک دوره زمانی پنج ثانیه ای، زمانی است که بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند برای یافتن هر داده یا اطلاعاتی هزینه کنند.

قسمت های جذاب باید نمایش داده شوند

در حالت ایده‌آل ، مهم‌ترین و جذاب ترین قسمت ها باید در بخش بالایی یک داشبورد به نمایش گذاشته شود. بخش میانی آن باید متشکل از روندها و قسمت‌های پایینی باید به جزییات اختصاص یابد. یکی از مهم‌ترین اصول سازماندهی جزئیات در یک داشبورد ، پیروی از فرمت "هرم وارونه" است.
Significant
برای مثال مفهوم هرم وارونه در بخش‌های مختلف یک گزارش خبری به سه بخش میشود. طبق قوانین هرم وارونه ، قسمت اعظم اخبار در بالا قرار می‌گیرد در حالی اخباری که از اهمیت کمتری برخوردار هستند در بخش میانی باقی می‌مانند و کم اهمیت ترین مطالب آنهایی هستند که در بخش پایینی وجود دارند.

مختصر بودن در طراحی داشبورد یک اصل است

هر داشبورد نباید حاوی بیش از ۵ نمای قابل مشاهده باشد. بنابراین نیازی نیست که داشبورد را با کامیون پر کند. براساس اصل روان‌شناسی، مغز انسان قادر است تنها مقدار محدودی از داده ها را درک کند.
Minimalism
به همین دلیل است که باید به فرد اجازه دهید مقادیر و تعداد بخش های داشبورد را سفارشی سازی کند. استفاده از بخش های زیاد کاری جز از بین بردن داشبورد شما انجام نمیدهد.

درک نیاز های کاربران

تقریبا ً نیمی از چالش شما در طراحی یک داشبورد این است که که حداقل اطلاعاتی که کاربران از داشبورد شما انتظار دارند را جمع آوری کنید. حداقل پنج تا شش صفحه در مورد اطلاعاتی که کاربران  میخواهند در داشبورد داشته باشند یادداشت نویسی کنید.

اکنون براساس اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید، داشبورد را بسازید. زمانی که داشبورد خود را واکنش گرا طراحی میکنید، می‌توانید به کاربران خود اجازه دهیدٍ تعیین کنند که کدام داده‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. یک طراحی عاری از درهم ریختگی و یک رابط کاربری قابل‌فهم کلیدهای یک طراحی موثربرای یک داشبورد محسوب میشوند.

یک داشبورد خوب باید با داده‌های کلیدی همگام و هماهنگ باشد

دلایل زیادی برای موفقیت آن دسته از داشبورد هایی وجود دارد که بر اعداد برجسته و بزرگ تاکید دارد. این داشبوردها با کاربران بسیار با اعتماد به نفس و قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنند. این گونه داشبورد ها با طراحی مدرن و عاری از هرگونه بهم ریختگی انتخابی ایده آل محسوب میشوند.

Good-Dashboards

دقت کنید که از فضاهای خالی و داده هایی که برجسته هستند ، در داشبورد خود استفاده کنید. با ارائه داده‌ها به این روش ، شما می‌توانید به کاربران خود اجازه دهید تا اطلاعات مهم را بدون هیچ دردسری پیدا کنند . این کار در زمان کاربران صرفه جویی کرده و تاثیر مثبتی بر روی آنها خواهد داشت.

معماری اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است

در هنگام طراحی یک داشبورد ، اطمینان حاصل کنید که بر روی اصول معماری اطلاعات و نیز سلسله‌مراتب تمرکز دارید ، به خصوص هنگامی که در فرآیند تصمیم‌گیری قرار دارید که کدام  قسمت ها به نمایش گذاشته می‌شوند و در کدام موقعیت آن‌ها مشخص خواهند شد.

Information-architecture
با اینکه به نظر می‌رسد هر بخش به طور جداگانه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما همیشه بخش هایی مهم‌تر از بقیه هستند . زمانی که بخش ها را غیر فعال میکنید و یا آنها را جابجا می‌کنید ، تعادل را بین بخش های باقی مانده حفظ کنید. بعد از همه اینها ، این بخش پایینی است که بیش‌ترین اهمیت را دارد.

تا جای ممکن همه چیز را روشن و واضح نگه دارید

ideal-dashboard
یک داشبورد ایده‌آل باید قادر به استفاده از نقطه نظرات متفاوت برای نگه داشتن دیدگاه‌های اولیه به شیوه‌ای ساده باشد . برای مثال ، شما ممکن است داده‌های مختلف را بر اساس تاریخ فیلتر کنید، یا اطلاعات مرتبط را در مورد خدمات تان به گونه‌ای فیلتر کنید که کاربران بتوانند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و به روز رسانی ‌های پرداخت را به دست آورند. باید سعی کنید تا تمام اطلاعات مرتبط را تنها در یک صفحه برای راحتی کاربران خود بگنجانید .

به زیبایی‌شناسی داشبورد خود توجه کنید

در جامعه‌ای که اکثریت را با ظاهر خود قضاوت می‌کند ، توجه کافی به زیبایی‌شناسی یک داشبورد، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای داشبورد خود زمان گذاشته و آن را زیبا طراحی کنید. با در نظر گرفتن قابلیت واضح بودن و برجسته‌تر کردن رنگ‌ها می‌توانید زیبایی داشبورد خود را ارتقا دهید.

خلاصه

چه شما به دنبال ساخت یک داشبورد جدید هستید و یا قصد دارید داشبوردی قدیمی را بروزرسانی کنید ، شیوه‌هایی که در بالا ذکر شد به شما کمک خواهند کرد تا با یک داشبورد  جذاب ، کاربر پسند و شایسته ایجاد کنید.

یک داشبورد ایده‌آل باید قادر به انتقال اطلاعات به کاربران مورد نظر شما باشد، البته بدون اینکه زمان خود را هدر داده یا انرژی آن‌ها را تضعیف کند.  داشبورد ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که بتواند سلسله‌مراتب اطلاعات مربوطه را منعکس کنند، و به کاربران روش‌های مناسبی برای جستجو در داده‌ها پیشنهاد دهند.

#داشبورد

منبع: لرن سورس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۳
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی