ساخت یک پالت رنگی مناسب برای وب سایت
رنگ هایی که در یک سایت به کار می برید همیشه جذاب تر از کلمات هستند، محرک های بصری همیشه انسان را به خود جذب می کند و تأثیر بیشتری نسبت به دیگر جنبه ها دارند. انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای یک وب سایت بخشی جداناپذیر از فرآیند تولید وبسایت است. معمولا مردم آن را تصمیم زیباشناختی میدانند.
اما در حالت معمول رنگ ها رابطه مستقیمی بر احساسات مشتریان و مخاطبان هدف دارند و به همین دلیل است که کارهای انجام شده با محرک های بصری تقویت میشود. ساخت یک پالت رنگی جذاب برای یک وب سایت به شما اجازه میدهد، ظاهری حرفهای را به نمایش بگذارید در این صورت میتوانید بازدید کنندگان بیشتری را جذب وب سایت خود کنید.
زمانی که در یک وب سایت از پالت رنگی موثر و سازگار به همراه محتوایی جذاب استفاده می کنید، برای مدت بیشتری می توانید کاربران را در سایت خود نگه دارید. در زیر راهنمایی سریع برای ساخت پالت رنگی به منظور طراحی وب سایت آورده شده است :
چرخه رنگی مشهور
چرخه رنگی مشهوری که در دوران مدرسه یاد گرفتهاید، را به خاطر بیاورید این شکل اساس انتخاب رنگهای شما را تشکیل می دهد :
همانطور که در چرخه رنگی بالا مشاهده می کنید، ترکیبات رنگی مختلفی برای انتخاب وجود دارد :
- رنگهای گرم مانند زرد
- رنگ های سرد مانند آبی
- رنگ های مکمل که دقیقا در ارتباط با هم متضاد هستند مانند زرد و زعفرانی
- رنگهای مشابه مانند زرد و قرمز که نزدیک به هم هستند
ترکیب رنگ های مختلف این چرخه باعث به وجود آمدن ترکیبات جدیدتر میشود که می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد یک الگوی رنگ خوب کمک کند. تئوری رنگ ها چیزی جز ترکیب رنگ ها برای رسیدن به یک طراحی جذاب نیست.
روانشناسی رنگ ها و ارزش برند
شاید جادویی به نظر برسد اما این یک واقعیت است، رنگهای مختلف بر زندگی و احساسات ما تاثیر میگذراند، آنها ما را تحریک میکنند تا کارهایی را انجام دهیم. اگر پالت رنگی شما به درستی انتخاب شده باشد میتواند به مشتریان شما انگیزه دهد و مسلما آنها ارتباط بهتری با برند شما برقرار خواهند کرد.
پس ترکیب رنگی که برای یک وب سایت انتخاب می کنید، باید به گونهای باشد که مشتریان بتوانند رابطه بلند مدتی با کسب و کار شما برقرار کنند. طراحی رنگ وبسایت باید اصول اخلاقی و ارزش برند شما را به زیبایی برجسته کند، برای مثال اگر شرکتی بخواهد اخلاقیات صلح و صداقت را به مشتریان خود نشان دهد میتواند از رنگ سفید بیشتری در طرح خود استفاده کند و یا اگر شرکتی در زمینه محصولات کودکان کار میکند با به کار بردن رنگ های صورتی و آبی می تواند احساسات بهتری در مشتریان ایجاد کند.
مخاطبان و یا جمعیت هدف
سایت را برای چه کسانی طراحی میکنید؟ چه کسانی از محصولات و خدمات شما استفاده خواهند کرد؟ گروه سنی آنها چیست؟ جنسیت آنها چیست؟ اولویتهای آنها چیست؟ برخی جنبه ها و یا پارامتر های خاصی از جمعیت شناسی وجود دارد که باید در حین ایجاد یک پالت رنگی مورد توجه قرار گیرد.
برای مثال اگر شرکت شمادر زمینه لباس آقایان یک برند است، میتوانید از رنگهای تیره در سایت خود استفاده کنید و یا حتی می توانید از آبی پر رنگ استفاده کنید، زیرا مردان این رنگ را نسبت به رنگهای دیگر بیشتر ترجیح میدهند.
اگر برند شما در زمینه لوازم آرایشی فعالیت دارد میتوانید در طرحهای خود از رنگ های صورتی ارغوانی و یا نارنجی استفاده کنید، زیرا دختران معمولاً این رنگ ها را ترجیح میدهند اگر باز برند شما در زمینه بیمه فعال است از رنگ های گرم استفاده کنید زیرا مخاطب این هدف شما از سنین بالاتری برخوردار هستند.
شناسایی برند
تحقیقات به خوبی نشان می دهد که رنگ ها تشخیص برند را تا ۸۰ درصد افزایش می دهند و انسان ها تمایل دارند خود را با رنگ ها مرتبط کنند، ما برند مک دونالد را با رنگ های خود یعنی قرمز و زرد می شناسیم حالا اگر شرکت ترکیبات رنگی برند خود را به رنگهای دیگر تغییر دهد چه می شود؟ آیا هنوز هم برند برای ما آشناست و یا فقط رنگ قبلی برای ما قابل قبول است؟
پس برای لوگوی خود یک ترکیب رنگی قوی ایجاد کنید تا مشتریانتان بتوانند برند شما را با رنگ های مربوط به شناسایی کنند.
تاثیر رنگها بر احساسات
انسان ها احساسات مختلفی را با رنگ های گوناگون تجربه میکند، اگر بتوانیم احساسات مشتری را در زمان خرید شناسایی کنیم، به راحتی با رنگ های مناسب می توانیم فروش خود را افزایش دهیم. به طور مشابه در انتخاب پالت رنگی برای وب سایت خود باید ارزش های عاطفی مشتریانمان را در نظر بگیریم. برای مثال اگر یک شرکت مالی هستید احتمالاً باید ارزش اعتبار و اعتماد را به نمایش بگذارید، در نتیجه میتوانید از رنگهای آبی یا قرمز و یا رنگهای تیرهتر برای نشان دادن اعتماد استفاده کنید.
برعکس اگر کار شما مرتبط با یک سالن است، مشتریان دوست دارند رنگ های سفید و روشن را در طرح شما ببینند، زیرا این رنگ ها با تجمل و ارتباط رابطه نزدیک تری دارند، اگر یک شرکت ارگانیک هستید از رنگهایی مانند سبز برای نمایش اهداف تجاری خود استفاده کنید.
شکل زیر برند های مختلفی را نشان می دهد که از رابطه های عاطفی برای انتخاب رنگ برند خود استفاده کردهاند :
تعصبات را رها کنید
در زمان انتخاب رنگ به اولویتهای خودتان فکر نکنید و سعی نکنید رنگ هایی که مورد علاقه شما هستند را انتخاب کنید، ممکن است به رنگ بنفش علاقه داشته باشید اما اگر برندی مردانه هستید، این رنگ انتخاب مناسبی برای شما نیست.
قانون 60-30-10 را رعایت کنید
از قوانین زیر برای ساخت پالت رنگی مناسب برای وب سایت خود استفاده کنید :
- ۶۰ درصد از رنگ های dominant (غالب) استفاده کنید
- ۳۰ درصد از رنگ های secondary (ثانویه) استفاده کنید
- ۱۰ درصد از رنگهای accent استفاده کنید
شکستن ترکیبات رنگی به روش بالا باعث ایجاد سازگاری خوب و تعادل رنگ در وب سایت شما خواهد شد و همچنین بر اهمیت آن تاکید خواهد کرد. بنابراین برای انتخاب حالت رنگی و مناسب، لازم نیست یک هنرمند مشهور باشید. فقط چرخه رنگ را در ذهن خود داشته باشید، قوانین ترکیب رنگ و روانشناسی آن و احساسات پشت هر رنگ را بشناسید و مسیر درستی را انتخاب کنید.
برای انتخاب رنگ مناسب به مخاطبان هدف خود توجه ویژهای داشته باشید، ایجاد یک طرح رنگی مناسب در افزایش کاربران سایت شما تاثیر زیادی خواهند داشت.
منبع: لرن سورس