ساخت انیمیشن با نقاشی در افتر افکت
بسیاری از ما علاقه مند هستیم که نقاشی ها یمان را به یک انیمیشن جذاب تبدیل کنیم اما فرصت این کار را نداریم.
در این آموزش از سایت زیکو در ابتدا با نقاشی کشیدن درillustrator و سپس با نحوه تنظیم لایه ها، کلید ها و حالت ها برای ایجاد یک انیمیشن آشنا خواهیم شد.
در دوره جامع آموزش illustrator میتوانید با این نرم افزار پر کاربرد و پولساز بیشتر آشنا شوید.
گام اول ساخت انمیشن
کارمان را در illustrator شروع می کنیم، یک کاراکتر اصلی ( در این آموزش زنبور) و تعدادی دایره برای پس زمینه ایجاد می کنیم.
اطمینان حاصل کنید که کاراکتر و بقیه اجزا دارای خط و رنگ باشند حتی اگر رنگ و خط هر دو مشکی باشند بیشترین جلوه را به نقاشی می دهد.
گام دوم ساخت انمیشن
در ابتدا همه چیز را در یک لایه قرار دهید. وقتی که کارتان تمام شد آنها را به یک گروه تبدیل کنید. سپس گروه را انتخاب کنید، در پنل لایه ها، روی منو hamburger کلیک و گزینه release to layers را انتخاب کنید.
نکته: نام لایه ها را از حالت پیش فرض به نام مورد نظر تغییر دهید، این کار باعث افزایش سرعت و نظم در کار خواهد شد.
گام سوم ساخت انمیشن
نرم افزار After Effects را باز کنید و فایل illustrator را در آن باز کنید. برای این کار از منوی کشویی گزینه Composition - Retain Layer Sizes را انتخاب کنید، این کار به شما اجازه میدهد که به همه لایه ها دسترسی داشته باشید.
گام چهارم ساخت انمیشن
کار را با متحرک ساختن پس زمینه شروع می کنیم. یک composition جدید با نام dot ایجاد کنید و دایره ها را از composition اصلی در آن کپی و پیست کنید.
در اینجا، یک لایه ایجاد کرده ایم، پس فقط کافی است که آن را چند بار کپی کنیم، با انتخاب گروه دایره های کوچک شروع کنید، روی آن راست کلیک کرده و گزینه Create Shapes from Vector Layer را انتخاب کنید.
گام پنجم ساخت انمیشن
یکی از دایره ها را انتخاب کنید، سپس بر روی فلش کناری منو Add کلیک کرده و از لیست باز شده گزینهWiggle Paths را انتخاب کنید. مقدار size را به 0.2 و مقدار detail را به 0.3 تغییر دهید.
بسته به اندازه طرح شما این مقادیر میتواند متفاوت باشد.
گام ششم ساخت انمیشن
مقدار wiggle را به 10 افزایش دهید. حرکت آنها باید به اندازه ای سریع باشد که شبیه فریم های مستقل به نظر بیایند اما نه آنقدر سریع که جذابیتشان را از دست بدهند.
حالا می توانید این افکت را برای تمام نقاط در تمام لایه ها کپی کنید، شاید نیاز داشته باشید در برخی از نقاط تنظیمات دیگری را نیز انجام دهید.
گام هفتم ساخت انمیشن
یک گام به جلو می رویم و کمی حرکت به نقاط اضافه می کنیم. کلید Alt را بگیرید و روی Position لایه dot کلیک کنید ، سپس مقدار (xpression wiggle(10,1 را تنظیم کنید.
این کار را برای تمام لایه های انجام دهید. میتوانید با استفاده از کپی و پیست کردن به کارتان سرعت دهید.
پیشنهاد ویژه: آموزش انیمیشن دیرین دیرین با افتر افکت
گام هشتم ساخت انمیشن
حالا شما مجموعه ای از نقاط جنبان دارید. یک composition در اندازه ای که می خواهید ویدئوتان باشد ایجاد کنید. در اینجا سایز ۱۹۲۰×۱۰۸۰ را انتخاب کرده ایم.
سپس نقاط را به اطراف بکشید و آنها را بچرخانید این کار را تا زمانی که نقاط در فاصله منظمی از هم قرار بگیرند انجام دهید. در اینجا 5 لایه ایجاد شد، لایه ها را در یک composition جدید گروه بندی کنید.
گام نهم ساخت انمیشن
در این مثال یک بک گراند رنگ زرد را اضافه کردیم، سپس برای ایجاد سایه، از لایه dot یک کپی ایجاد می کنیم تا دو لایه از آن را داشته باشیم.
گام دهم ساخت انمیشن
قبل از وارد کردن composition زنبور، تمام نقاطی متحرک سازی شده را از انتخاب خارج می کنیم . دلیل انجام این کار این است که با وارد کردن composition جدید باید بتوانیم آزادانه آن را در صفحه حرکت دهیم .
قبل از وارد کردن جزئیات جدید حرکت زنبور را متوقف می کنیم.
گام یازدهم ساخت انمیشن
ابزار pan Behind Anchor Point و سپس نقاط تکیه گاه را انتخاب کنید.کارهایی که برای لایه اشکال انجام دادید را تکرار کنید.فقط در این قسمت اضافه کردن حرکت برای زنبور مثل تکان خوردن و بال زدن کمی سخت تر خواهد بود.
گام دوازدهم ساخت انمیشن
کار را از سر و بدن زنبود شروع می کنیم، تعدادی چرخش ظریف با wiggle ۰.۵،۱۰ اضافه می کنیم، این یعنی در هر دو ثانیه ۱۰ درجه چرخش داشته باشد. یک سمت از بالها را متحرک می کنیم و از طریق flip horizontal بقیه را مطابق با آن قرینه می کنیم،این کار سریعتر از آن است که هر کدام از بالها را به صورت جداگانه متحرک کنیم.
گام سیزدهم ساخت انمیشن
وقتی به بال ها رسید، فریمی که قصد داریم زنبور داخل آن پرواز کند را انتخاب می کنیم و لایه هایی که حالت بال زدن نداشتند را در لایه ی فریم ها کپی می کنیم.
هنگامی که تمام حرکات زنبور به پایان رسید، میتوانید افکت wiggle path را برای اینکه همه چیز شکل نقاشی به خودش بگیرد، اضافه کنید.
گام چهاردهم ساخت انمیشن
کار با ظاهر شدن متن به پایان خواهد رسید. در اینجا از فونت Montana typeface استفاده کردیم. از toolbar ابزار pen را بردارید و الگویی از طریق حروف ایجاد کنید. حروف الگو را به گونه ای که روی کاغذ مینویسید، متصل بهم و در طول یکدیگر بنویسید.
گام پانزدهم ساخت انمیشن
هنگامی که الگو به پایان رسید، به effect>generate>stroke بروید. از آنجا میتوانید افکت stroke برای متن قرار بدهید.
در پنل effect controls، گزینه paint style را از on original به reveal original تغییر بدهید. سپس Brush Size را بالا ببرید تا کل متن پدیدار شود. چند key برای ظاهر شدن قرار بدهید.
وقتی end به ۱۰۰ درصد رسید، متن کامل را میبینید، پس یک key روی ۰درصد و key دیگری روی ۱۰۰ درصد جهت ظهور کامل قرار بدهید.
گام شانزدهم ساخت انمیشن
حالا شما تکنیک های فوق العاده ای برای ساختن سریع نقاشی در کسری از زمان یادگرفتید.
نکته: استفاده از shy برای پنهان شدن
وقتی اشکال را از طریق vector layer ایجاد می کنید سعی کنید همه لایه های اصلی illustrator را روی shy تنظیم کنید سپس از طریق shy آنها را کم و زیاد کنید. این به کار شما سامان می دهد.
نکته: اندازه های صحیح Wiggle
در حالت Wiggle، اولین شماره نوشته شده، تعداد حرکات یا wiggle در هر لحظه را نشان میدهد. دومین شماره، میزان حرکات یا wiggle ی که قرار است در یک مسیر داشته باشد را نشان میدهد.
اگه حالت wiggle روی ۱۰،۱ نوشته شده باشد، به این معنی است که شی در هر ثانیه ۱۰ حرکت و در هر حرکت فقط ۱ پیکسل از جایی که شروع به حرکت کرده است جابجایی دارد.
اگه همان حالت برای یک لایه نوشته شده باشد اما بجای position روی rotation قرار داده شده باشد، یحتمل حرکات بیشتری دیده خواهد شد( در یک composition ۱۰۸۰) زیرا rotation بر اساس درجه اندازه گیری میشود نه پیکسل.
عالی بود ممنون از اموزشاتون