چطور پالت رنگی مناسبی را برای وب سایتمان انتخاب کنیم؟
چطور از تئوری رنگ ها برای ساخت یک پالت رنگی مناسب استفاده کنیم؟ در حالی که گام های بسیاری برای ایجاد یک وب سایت وجود دارد، نام تجاری یکی از مهمترین این گامها است. چه شما برای یک شرکت کار میکنید و چه یک فریلنسر آزاد هستید، انتخاب یک پالت رنگی قابل درک و مناسب حیاتی است.این کار شاید کمی سخت به نظر برسد. ولی نگران نباشید.
در این مقاله توصیه هایی را بیان میکنم که به شما در انتخاب پالت رنگی مناسب کمک میکند. این توصیه ها با استفاده از مطالعات روانشناسی و نظریه رنگها بیان خواهد شد.
احساساتی که رنگها باعث برانگیخته شدن آنها میشود
ممکن است ایده ای در مورد پالت رنگی مورد علاقه برای کسب و کارتان داشته باشید اما قبل از اینکه هر کدام از پالت های رنگی را امتحان کنید، سعی کنید بدانید معنای هر کدام از رنگ هایی که می خواهید استفاده کنید چیست؟ این به معنای این است که از خود بپرسید آیا این رنگ ها احساسات درستی را ایجاد میکنند و برای بازار هدف من جذاب هستند؟
این سوال ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد اما با نگاهی به روانشناسی و نظریه رنگ ها میتوانید دید خوبی در این مورد به دست آورد. در مورد لوگوی برخی شرکتهایی بزرگ مانند کوکاکولا، فیسبوک و اپل فکر کنید. آنها سه برند باورنکردنی و معتبر هستند. همه آنها از رنگ های سفید آبی و قرمز در لوگوی خود استفاده کردند.
در حالی که انتخاب رنگ برای این لوگوها تجاری ممکن است خیلی معمولی به نظر برسد، اما باید بدانید که ساعت های زیادی برای آن فکر شده است. رنگ هایی که در لوگو های این شرکت ها استفاده شده اند، چیزی هستند که برایشان اهمیت دارد و یا حداقل چیزی است که برای رسیدن به آن تلاش می کند. اگر این مورد برای شما کمی گیج کننده است بهترین مکان برای شروع استفاده از ابزارهای آنلاین رنگی است. تعداد زیادی از آنها وجود دارد که می توانید بسته به علاقه خود از آنها استفاده کنید.
رنگ های غالب(اصلی) خود را انتخاب کنید
در ابتدا باید رنگهای اصلی و غالب خود را انتخاب کنید. این ها رنگ هایی هستند که کاربرانتان شما را با آن ها میشناسند. رنگ های غالب حتی در کارت های ویزیتی که برای کسب و کارتان درست میکنید، نقش اساسی دارند. اگرچه ضروری نیست به احتمال زیاد شما دو رنگ غالب را خواهید داشت. به طوری که دیگر رنگها به عنوان رنگ های برجسته و ثانویه در کنار آنها استفاده میشوند. البته مهم است که بدانید از دو رنگ غالب شما یکی بیشتر از دیگری در موارد تبلیغاتی، بنر و یا هر چیز دیگری استفاده می شود.
اول و مهمتر از همه این است که رنگ های غالب شما باید همدیگر را تکمیل کنند و یا با هم هماهنگ باشند و نه اینکه یکی دیگری را از معرض نمایش خارج بکند. با انجام این کار می توانید یک تعادل عالی بین دو رنگ قالب خود ایجاد کنید. این گام مهمی است. در این صورت است که از زمانی که برای انتخاب رنگ ها صرف کرده اید راضی خواهید بود.
رنگ های برجسته خود را انتخاب کنید
رنگ های برجسته نقش مهمی را در این میان ایفا میکنند. آنها باید چشمان بیننده شما را به چیزی که می خواهید برجسته تر باشد، جلب کنند. یک انتخاب ضعیف می تواند باعث شود کاربرانتان را از دست بدهید. رنگ های برجسته معمولا جسورتر از رنگهای غالب هستند. برای وب سایتتان رنگ های برجسته معمولا برای navigation menu و دیگر مواردی که می خواهید به نمایش گذاشته شود استفاده می شود.
استفاده از رنگ های برجسته در این بخش ها باعث ورود بیشتر کاربران به صفحات مورد نظر و درنتیجه خرید بیشتر خواهد شد.
قانون 60-30-10 را اعمال کنید
زمانی که پالت رنگی خود را تکمیل کردید هنوز کار به اتمام نرسیده است. هموز شما نمی دانید چطور این رنگ ها را با هم ترکیب کنید. در این مورد یک قانون مشهور وجود دارد. قانون 60-30-10. این قانون یعنی :
- ۶۰ درصد از رنگ غالب استفاده کنید
- ۳۰ درصد از رنگهای ثانویه استفاده کنید
- ۱۰ درصد از رنگهای برجسته استفاده کنید
یک راه خوب برای به خاطر سپردن این قانون این است که مردی با کت و شلوار تجاری را در نظر بگیرید. ۶۰ درصد از لباس او، کت و شلوار اوست، که دارای رنگی مشخص است. پیراهن او ۳۰ درصد از لباس او را تشکیل می دهد و در نهایت کراوات او که 10 درصد نهایی را پوشش میدهد.
منبع: لرن سورس