طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

React Native یا Flutter کدام برای شما بهتر است؟

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۱۲ ب.ظ

امروزه توسعه نرم افزار های Cross-platform محبوبیت زیادی را بدست آورده است. درک چرایی این مسئله آسان است. هزینه های بسیار کمتر و توسعه ی سریعتر و ایجاد تنها یک برنامه  Cross-platform برای پلتفرم های اندروید و iOS ، همه اینها دلایلی هستند که شما را ترغیب به استفاده از آنها میکند.

Flutter-vs-ReactNative1200

با در نظر گرفتن این فریمورک ها، ساخت یک برنامه Cross-platform آسان تر شده است. React Native در این زمینه یک کهنه کار محسوب میشود، اما اخیرا رقیب جدیدش، Flutter محبوبیت زیادی به دست آورده است. اگر در استفاده از React Native یا Flutter برای توسعه برنامه های تلفن همراه تردید دارید ، در این مقاله نگاهی به هر دوی این فریمورک ها خواهیم داشت.

React Native و Flutter : در ابتدا باید چه چیزی را بدانید

React Native در سال 2015 به بازار آمد. این فریمورک متن باز است و در ابتدا توسط فیس بوک ساخته و پشتیبانی شد. هزاران برنامه با استفاده از فریمورک React Native ساخته شده اند که میتوان به Instagram و Skype اشاره کرد.

احتمالا شما هنوز در مورد Flutter چیزهای زیادی نشنیده اید و البته دلیل آن این است که Flutter یک ابزار نسبتا جدید است که در سال 2017 منتشر شد. این فریمورک توسط Google توسعه داده شده و پشتیبانی می شود. فلاتر هم  متن باز است و همچنین از آن برای ایجاد برنامه های اندروید، iOS و یک سیستم عامل نسبتا جدید به نام Google Fuchsia استفاده میشود.

flutter-vs-react-native


Flutter گوگل در مقابل React Native : هفت تفاوت اصلی

سه مورد وجود دارد که Flutter و React Native در آن مشترک هستند :

  • آنها متن باز هستند.
  • آنها توسط شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات توسعه یافته و پشتیبانی می شوند.
  • آنها برای توسعه برنامه های تلفن همراه Cross-platform ایجاد شده اند.

با این حال چیزهای بیشتری را باید مقایسه کنیم تا بتوانیم نتیجه گیری کنیم. بیایید React Native و Flutter را مقایسه کنیم تا تفاوت های بین این دو را بشناسیم.

API های بومی پشتیبانی شده

در مورد React Native، می توانید روی اکثر API های بومی اندروید و iOS حساب باز کنید. API های رسمی شامل مواردی هستند که برای سرویس های WiFi و موقعیت مکانی استفاده میشوند. با این حال، API های غیر رسمی هم برای این فریمورک وجود دارد که میتوان به API هایی برای بلوتوث، بیومتریک، دوربین، سنسورها و NFC اشاره کرد. خبر خوب این است که شما همیشه می توانید API های غیر رسمی را برای این سخت افزار پیدا کنید. یک عیب مهم برای React Native عدم حمایت از طراحی گرافیک قابل تنظیم است.

وقتی صحبت از Flutter میشود، این فریمورک از اکثر API های سخت افزاری و سنسور  البته به جز بلوتوث و NFC پشتیبانی می کند. با این حال، باید توجه داشته باشید که Flutter کاملا جوان است و برخی از API های آن در مراحل اولیه توسعه قرار دارند. این بدان معنی است که هنگام استفاده از آنها می توانید با مشکلات مختلفی رو به رو شوید و ممکن است لازم باشد کمی صبر کنید تا برخی از سخت افزارها به طور کامل پشتیبانی شوند. به عنوان مثال، پشتیبانی آنلاین از نقشه های پویا هنوز در حال توسعه است.

زبان ها

اگر از React Native استفاده می کنید، کدنویسی شما با استفاده از زبان جاوا اسکریپت انجام میشود. این زبان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان است. تعداد زیادی توسعه دهنده جاوا اسکریپت در بازار وجود دارد ، با این حال، پیدا کردن توسعه دهنده ای که با React Native کار کند، ممکن است کمی زمانبر باشد.

شما باید با Dart برای استفاده از Flutter آشنا باشید. Dart یک زبان برنامه نویسی کمتر شناخته شده است، بنابراین پیدا کردن توسعه دهندگانی که با فلاتر بتوانند کار کنند، ممکن است برای شما به یک چالش تبدیل شود. از طرفی یادگیری Dart زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت ، به خصوص اگر شما یک توسعه دهنده Android بوده و با Java یا Kotlin آشنا هستید. اگرچه، توسعه دهندگان iOS زمان بیشتری را برای یادگیری Dart نیاز دارند.

flutter-vs-react-nativewhat-you-need-to-know

کارایی

می توانیم تضمین کنیم که مقایسه عملکرد و کارایی React Native و Flutter شما را متعجب خواهد کرد. در مورد برنامه های ساخته شده با React Native، معماری آنها شامل کدهای جاوا اسکریپت و کامپوننت های بومی است. اگر برنامه نیاز به استفاده از کامپوننت های بومی (به عنوان مثال، خدمات مکان یا دوربین) داشته باشد، از JavaScript bridge برای تبدیل متغیرهای جاوا اسکریپت به معادل بومی آنها استفاده می کند.

عملکرد و کارایی یکی از برجسته ترین مزایای Flutter است که این فریمورک را به موضوع داغی تبدیل کرده است. برنامه های Flutter بدون bridge با کامپوننت های بومی ارتباط برقرار میکنند.، در نتیجه باعث صرفه جویی در وقت شده و کارایی برنامه تا حد زیادی افزایش می یابد. پس برنامه های پیچیده ساخته شده با Flutter سریع تر هستند.

توسعه رابط کاربری

یکی دیگر از تفاوت های مهم در اینجاست. ایجاد رابط کاربری با React Native به معنی استفاده از کامپوننت های بومی است. از یک طرف، این امکان به شما اجازه می دهد تا برنامه هایی را ایجاد کنید که از برنامه های بومی ها قابل تشخیص نیستند. از طرفی دیگر، باید  رابط های کاربری مختلفی را برای پلت فرم های مختلف ایجاد کنید.

از سوی دیگر، این کار باعث ایجاد هزینه های بیشتر خواهد شد و در عملکرد برنامه نیز تاثیر خوبی نخواهد داشت. گاهی اوقات هم باید به دنبال کتابخانه های کامپوننت شخص ثالث باشید.

Flutter یک رویکرد کاملا متفاوت برای ساخت رابط کاربری دارد : استفاده از ابزارهای اختصاصی سفارشی شده :

  • Material Design برای اندروید
  • Cupertino برای IOS
  • ویدجت هایی برای متون، انیمیشن ها، و ... که می تواند برای هر پلتفرمی استفاده شود.

با استفاده از این روش میتوانید رابط های کاربری کاملا سفارشی ایجاد کنید که به توسعه دهندگان امکان آزادی بیشتری برای اجرای بهترین رابط کاربری را می دهد. علاوه بر این، به غیر از فرصت های سفارشی سازی بهتر، این روش منجر به بهبود عملکرد و قابلیت حمل برنامه می شود. از سوی دیگر، کتابخانه Cupertino ممکن است به اندازه کافی برای ایجاد یک رابط کاربری خوب کافی نباشد زیرا همچنان فاقد برخی کامپوننت های ضروری برای ایجاد رابط کاربری است

تست کردن

توسعه دهندگان React Native  انواع مختلفی از ابزارهای جاوا اسکریپت را برای تست واحد در اختیار دارند. با این حال، زمانی که شما نیاز به اجرای UI یا تست اتوماسیون دارید، همه چیز پیچیده تر می شود. شما ابزارهای  غیر رسمی مختلفی را برای این فریمورک در اختیار دارید که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید.

وضیت تست در Flutter نیز چندان مناسب نیست. در حالی که ابزار های تست واحد که همراه با Dart ارائه میشوند عالی هستند اما ترکیب این تست ها کار را پیچیده تر میکند. با این حال، یک بسته flutter_driver برای تست عملکرد وجود دارد.

comparison-of-react-native-vs-flutter

ساختار کد

ساختار کد جنبه ای دیگر است که تمایز روشنی را بین این دو فریمورک ایجاد میکند. Flutter در مقایسه با React Native از یک روش کاملا متفاوت برای ساختار کد نویسی استفاده میکند: این فریمورک داده ها، استایل ها و قالب ها را در یک فایل تشخیص نمی دهد.از طرفی این روش، قابلیت خوانایی کد را کاهش می دهد و به طور کلی آن را شلوغ و به هم ریخته نشان میدهد.

از سوی دیگر، برخی از توسعه دهندگان این رویکرد را راحت تر و آسان تر می یابند. در واقع اگر از Flutter استفاده می کنید نیازی به استفاده از ابزارهای تصویری اضافی و ابزارهای قالب نیست - این فریمورک به شما اجازه میدهد برنامه ای را فقط با استفاده از کد طراحی کنید. علاوه بر این، این رویکرد باعث میشود در زمان صرفه جویی کنید، زیرا لازم نیست که بین حالت طراحی و کد در حال جابه جایی باشید.

IDE و پشتیبانی جامعه

با توجه به اینکه React Native کهنه کارتر از Flutter است، قطعا در مورد IDE و پشتیبانی جامعه بالاتر از فلاتر قرار میگیرد. React Native  تقریبا توسط هر IDE ایی به طور گسترده  مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر Flutter تنها توسط تعداد محدودی از IDE ها پشتیبانی می شود:

  • VS Code
  • Android Studio
  • IntelliJ IDEA

مزیت دیگر React Native نسبت به Flutter اندازه جامعه توسعه دهندگان آن است. با  توجه به اینکه سابقه ی React Native بیشتر است دارای جامعه ی بزرگتری از توسعه دهندگان است.


آخرین کلام در مقایسه دو فریمورک Flutter و React Bative 

حتی اگر ما تمام مزایا و معایب Flutter و React Native را با هم مقایسه کنیم، باز انتخاب شما بستگی به الزامات خاص پروژه ی شما دارد :

React Native بهترین گزینه خواهد بود اگر :

  • نیاز به ساخت برنامه ای دارید که در هر دو سیستم عامل Android و iOS اجرا شده و از UI های بومی و بصری در هر پلترفرم جداگانه استفاده کنید
  • نیاز به یک ابزار پیشرفته تست شده در طول زمان دارید.

از طرفی، Flutter نیز میتواند وقتی برای شما مناسب باشد که :

  • شما نیاز به طراحی رابط کاربری کاملا سفارشی شده دارید
  • شما آماده مقابله با اشکالات و کشف قلمرویی ناشناس باشید.
     
منبع: لرن سورس
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۶
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی