طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

مقایسه فریمورک های React ، Angular و Vue.js و اینکه کدام یک برای توسعه وب مناسب تر هستند، موضوعی است که بحث کردن در مورد آن بی پایان است . آمار رضایتمندی، ویژگی ها، روند ها، توسعه دهندگان، تعداد دانلود ها، و ستاره های Github همه و همه معیار هایی هستند که برای مقایسه این سه فریمورک استفاده میشوند. انتخاب یک تکنولوژی و یا حتی یک زبان برای توسعه وب گاهی اوقات کاری خسته کننده می شود، زیرا شما باید همه ی فاکتور ها اعم از بودجه، زمان، اندازه برنامه، کاربران نهایی، اهداف پروژه و منابع  را در نظر بگیرید.

vu

چه شما یک مبتدی، یک توسعه دهنده، یک فریلنسر آزاد و یا یک مهندس معمار برای تعیین استراتژی پروژه هستید، آگاهی از مزایا و معایب هرکدام از فریمورک ها برای شما کاری ضروری است. بنابراین، این مقاله به شما کمک نمیکند که از بین این سه فریمورک یکی را انتخاب کنید زیرا تصمیم گیری عمده در این زمینه بستگی به پروژه ای دارد که شما در کار بر روی آن هستید. این مقاله به شما کمک میکند دانش کاملی از هر کدام از این فرمورک ها بدست آورید.

در اینجا با توجه به روند های گوگل نگاهی به مقایسه سه فریمورک React ، Angular و Vue.js خواهیم انداخت. اگر ما یک سال گذشته را در نظر بگیریم، به نظر می رسد Angular برنده این مقایسه است، React در جایگاه دوم قرار دارد است،  و تقریبا Vue.js را میتوان نادیده گرفت.

googlecompare

مطمئنا، تفاوت هایی وجود دارد که بدون آنها این فاصله ها وجود نخواهد داشت. فرض میکنیم که شما از جاوا اسکریپت آگاهی کاملی داشته و تفاوت بین کتاب خانه های جاوا اسکریپت و فریمورک های آن را میدانید.

مقایسه React ، Angular و Vue.js

در اینجا سوالات و پاسخ هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا نتیجه گیری کنید :

  • آیا آنها به اندازه کافی بالغ شده اند تا برنامه های مقیاس پذیر را ایجاد کنند؟
  • آیا پیدا کردن توسعه دهندگانی که با هر کدام از این فریموک ها کار میکنند آسان است؟
  • آیا شما مفاهیم اصلی در پشت هر یک از فریمورک های ذکر شده می دانید؟
  • آیا عملکرد، سرعت و منحنی یادگیری هر فریمورک را تحلیل کرده اید؟
  • آیا ابزارهایی برای ایجاد یک برنامه با استفاده از این کتابخانه ها وجود دارد؟

بیایید پاسخ هر یک از سوالات بالا را یکی یکی بررسی کنیم.

تاریخچه هر یک از فریمورک ها

React یک کتابخانه جاوا اسکریپتی برای ساخت کامپوننت های رابط کاربری برای برنامه های وب است. React توسط فیس بوک نگهداری می شود و بسیاری از برندهای فناوری های پیشرو از React در محیط توسعه خود استفاده می کنند. React توسط Facebook، Uber، Netflix، twitter، Udemy، Paypal، Reddit، Tumblr، Walmart و بسیاری دیگر استفاده می شود.

React Native، یکی دیگر از سرمایه گذاری های مهم فیس بوک برای ساخت برنامه های بومی تلفن همراه با استفاده از جاوا اسکریپت و ری اکت است. بسیاری از شرکت های شناخته شده، به دلیل ویژگی های برجسته و عملکرد این فریمروک، به سمت آن تغییر مسیر داده اند . موضوع مقایسه React و Vue.js نیز در وب داغ شده و راهکار های زیادی را برای انتخاب بهترین فریمورک ارائه می دهد.

Angular هم به عنوان فریمورکی در جاوا اسکریپت که مبتنی بر TypeScript است و به وسیله گوگل پشتیبانی میشود شناخته شده است. Angular فریمورکی فوق العاده محبوب است که برای توسعه برنامه های front-end این دوره طراحی شده است. چندی بعد از انتشار فریمورک آنگولار نسخه دوم آن (Angular 2) که از اول بازنویسی شده بود منتشر شد.توسعه برنامه های آنگولار در بین توسعه دهندگان در سراسر جهان بسیار محبوب است و توسط شرکت های غول پیکری مانند Google، Forbes، WhatsApp، Instagram و healthcare.gov استفاده می شود.

اکنون به سراغ Vue بیاییم. در حال حاضر، Vue.js به یکی از پر بحث ترین مباحث وب تبدیل شده و محبوبیتش به سرعت در حال رشد است. این فریمورک توسط کارمند سابق گوگل ایجاد شد - ایوان  زمانی که یک کارمند Google بود بر روی Angular کار میکرد.توانایی این فریمورک برای ساخت رابط های کاربری جذاب با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت عالی است. Vue توسط Alibaba، GitLab، Baidu استفاده شده است 

محبوبیت و روند بازار

با توجه به نظرسنجی سایت Stackoverflow در سال 2017 فریمورک آنگولار مورد علاقه ی 51.7٪ از توسعه دهندگان وب بوده است و فریمورک React توسط 66.9٪ از توسعه دهندگانی که آن را بررسی کرده اند، پذیرفته شده است. البته این نتیجه قابل پیش بینی بود زیرا جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان دنیا برای وب است که 81.7٪ از کل فضای وب را به خود اختصاص داده است.

نسبت کاربران React و Angular تقریبا یکسان است و آنها در دسته ی فریورک های محبوب وب جای گرفته اند. Vue هیچ مکانی را در هر یک از جایگاه های بالا به خود اختصاص نداده است اما توانایی شرکت در این نبرد را دارد.

اکنون بیایید به آمار های دیگری از این سه فریمورک بر اساس گیت هاب نگاهی بیندازیم :

githubcompre

در نمودار بالا میزان ستاره های گیت هاب برای این سه فریمورک در زمان های مختلف نشان داده شده است. این ستاره ها میزان توجه و محبوبیتی که این سه فریمورک در بین توسعه دهندگان بدست آورده اند را نشان میدهد.

با توجه به سناریوی کنونی، Vue دارای 108,086 ستاره ، React دارای 106,807 ستاره و آنگولار دارای 38،654 ستاره است. با توجه به آمار بالا به نظر میرسد Vue.js محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و این توانایی در جلب توجه توسعه دهندگان به دلیل معماری خوب و آسان این فریمورک بوده است.

با این حال، نباید فراموش کنید که Angular و React توسط نام های بزرگی در صنعت وب استفاده می شوند. گوگل از پروژه Angular در پروژه های خود و برند هایی مانند فیس بوک، Airbnb، Dropbox، WhatsApp، Netflix از React در محیط توسعه خود استفاده می کنند.

پشتیبانی جامعه و رشد

همانطور که React توسط فیس بوک و Angular  توسط گوگل طراحی و نگهداری می شوند، هیچ شکی در رشد هر دو آنها وجود ندارد. در هر دو چارچوب، به روزرسانی ها و قابلیت های جدید را مرتبا منتشر میکنند اما ملاحظاتی در هنگام مهاجرت برای این دو فریمورک وجود دارد. به روز رسانی ها با توجه به نظر توسعه دهندگان React و Angular  مشکلی به وجود نمی آورند، این بروزرسانی ها هر شش ماه یک بار انجام خواهد شد.

اگر Vue.js را در این سناریو در نظر بگیریم، یک ابزار کمک رسانی مهاجرتی وجود دارد که مهاجرت را راحت تر می کند. اما در برنامه های بزرگ، ممکن است مشکل ایجاد کند، زیرا هیچ نقشه راه مناسب وجود ندارد که بر روی نسخه بندی و برنامه های آن متمرکز باشد. React بیشتر از Angular انعطاف پذیر است زیرا Angular یک فریمورک کامل است اما React مجموعه ای از کتابخانه های مستقل، سریع و در حال رشد است و برای همین باید به هر ماژول کوچکی که دیگر پشتیبانی و یا نگهداری نمی شود، توجه داشته باشید.

پایان قسمت اول - این مقاله ادامه دارد ...

منبع: لرن سورس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۶
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی