طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

اپلیکیشن های Hybrid یا Native کدامیک بهتر است؟

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۱۴ ب.ظ

نتظار می رود حجم بازار گوشی های هوشمند به 1.654 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یابد و تعداد کاربران گوشی های هوشمند در همان سال به 3 میلیارد عدد برسد. واضح است که داشتن حضوری قوی در تلفن همراه دیگر اختیاری نیست و شرکت ها باید توسعه برنامه های موبایل را به عنوان یک پیش نیاز اصلی برای رشد خود در نظر بگیریند.

hybrid-vs-native-ap

اما با تصمیم برای توسعه یک برنامه تلفن همراه، با گزینه های مهم زیادی که میتواند نیاز های کاربران تلفن همراه را رفع کند رو به رو میشویم . یکی از مهمترین آنها انتخاب میان اپلیکیشن های Hybrid در مقابل اپلیکیشن های native است. هر کدام از این دو رویکرد توسعه برنامه های موبایل دارای مزایا و معایب خاص خود است و ما در این مقاله به طور کامل در مورد آنها توضیح خواهیم داد که کدام رویکرد برای این منظور مناسب است.

تفاوت بین اپلیکیشن Hybrid و Native در چیست؟

اپلیکیشن های Native در یک زبان برنامه نویسی که پلت فرم مخصوص خود را دارد، توسعه داده می شوند و تنها با پلت فرم مربوطه سازگار هستند. برنامه های اندروید در ابتدا در جاوا توسعه پیدا کردند، در حالی که برنامه های iOS در Swift اپل توسعه یافته اند.

از سوی دیگر، اپلیکیشن های هیبریدی با استفاده از فناوری های وب مانند HTML5، جاوا اسکریپت و CSS در ترکیب با عناصر بومی توسعه می یابند. آنها اساسا وبسایت های مستقل از پلتفرمی هستند که با استفاده از یک webview بومی نمایش داده می شوند. webview یک کامپوننت بومی است که به وسیله سسیستم عامل هایی مانند اندروید و ios برای بارگذاری محتوای وب فراهم آورده میشوند.

جوانب مثبت و منفی اپلیکیشن های Hybrid و Native

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، هر دو رویکرد Hybrid و Native برای توسعه برنامه های موبایل، جوانب مثبت و منفی خود را دارند که شرکت ها برای ورود به بازار تلفن همراه باید آنها را درذهن خود داشته باشند.

هزینه

هزینه، احتمالا مهمترین عاملی است که بر چگونگی توسعه برنامه های یک شرکت تاثیر می گذارد. در اینجا، رویکرد Hybrid برتری دارد. از آنجا که اپلیکیشن های هیبریدی می توانند برای هر پلتفرمی از پایه ایجاد شوند، ساخت آنها بسیار ارزان تر از برنامه های Native است.

برای مثال ساخت یک محصول قابل قبول با رویکرد هیبریدی برای یک شرکت حدودا 35000 دلار هزینه دارد، اما تولید همین محصول با رویکرد Native چیزی حدود 49000 دلار هزینه دارد. دلیل آن هم این است که برنامه باید برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios توسعه پیدا کند. تفاوت این دو مقدار پول زیادی است که متواند برای موارد دیگر صرف شود.

زمان

اغلب اوقات ساخت اپلیکیشن های هیبریدی سریعتر از برنامه های Native انجام میشود. چرا؟ از آنجا که اپلیکیشن های هیبریدی با فن آوری های وب مانند HTML5، جاوا اسکریپت و CSS توسعه داده می شوند، ساخت آنها سریعتر از زمانی است که شما محدود به یک زبان برنامه نویسی هستید که فقط با پلت فرم مخصوص خود سازگاری دارد.

واقعیت این است که اپلیکیشن های هیبریدی می توانند یک مجموعه کد واحد را برای اجرا در سیستم عامل های مختلف به اشتراک بگذارند و همچنین به طور چشمگیری زمان رسیدن محصول به بازار را کاهش می دهند. شرکت هایی که تصمیم به ساخت یک اپلیکیشن Native دارند اغلب در پلت فرمی قرار می گیرند، که ناچار کاربران سیستم عامل های دیگر را خشمگین می کنند.

نگهداری

امروزه کاربران انتظارات بسیار زیادی از برنامه های تلفن همراه دارند. بر اساس یک نظرسنجی 42 درصد از کاربران برنامه تلفن همراه انتظار دارند برنامه های تلفن همراه سریعتر از وب سایت های تلفن همراه بارگیری شوند. به طور متوسط، صاحبان گوشی های هوشمند انتظار دارند که برنامه ها در دو ثانیه بارگذاری شوند، این چیزی است که اغلب برای دستیابی به آن  نیاز به بروز رسانی های منظم و رفع سریع اشکالات است.

توسعه اپلیکیشن های Native به این معنی است که پایگاههای کد  متعددی برای نگهداری (حداقل یکی برای اندروید و یکی برای iOS) وجود دارد. از آنجایی که توسعه دهندگان اندروید به طور معمول به توسعه iOS مسلط نیستند و بالعکس، شرکت هایی که تصمیم می گیرند یک برنامه بومی را توسعه دهند، باید حداقل تعداد توسعه دهندگان آنها دو برابر باشد. که خوب این باز برتری اپلیکیشن های هیبریدی را می رساند.


کارایی

اپلیکیشن Native با زبان های برنامه نویسی مخصوص یک پلت فرم هستند، ساخته شده اند که به توسعه دهندگان اجازه می دهد آنها را برای حداکثر کارایی بهینه سازی کنند . اپلیکیشن های هیبریدی اساسا یک لایه اضافی بین پلتفرم هدف و کد منبع اضافه می کنند که به ناچار حداقل در برخی موارد باعث میشود کارایی افت پیدا کند.

"بزرگترین اشتباهی که ما به عنوان یک شرکت انجام دادیم این بود که، بر روی HTML5 بیش از برنامه های Native  وقت گذاشتیم"، جمله قبل تصمیم مارک زوکربرگ موسس فیس بوک برای دور شدن از برنامه های هیبریدی در سال 2012 را توضیح داد.

البته، اکثر شرکت ها هرگز برنامه هایی با اندازه های مشابه فیس بوک ندارند . در واقع، انواع مختلفی از برنامه هایی وجود دارد که برای به کار انداختن آنها تقریبا نیازی به بهینه سازی ندارند و چنین برنامه هایی می توانند بیشتر از رویکرد هیبریدی بهره مند شوند.


تجربه ی کاربری

اکثر کاربران به تکنولوژی که برنامه ها با آن توسعه داده شده اند توجهی ندارند . همه چیزی که آنها به آن اهمیت میدهند، تجربه کاربری خود است. طبق بررسی انجام شده ، 79 درصد از کاربران زمانی که برنامه ای را دوست نداشته باشند و یا در آن به مشکل برخورد کنند یک یا دوبار بیشتر از آن استفاده نمیکنند.. اما داشتن یک برنامه که به خوبی کار کند امروزه کافی نیست . این برنامه همچنین باید به شیوه ای که منطبق با پلتفرم گوشی کاربر باشد رفتار کنند.

در حالی که به اپلیکیشن های هیبریدی می توان به عنوان یک برنامه بومی نگاه کرد، تجربه کاربران نشان میدهد که این برنام ها هنوز به اندازه تجربه کاربری ارائه شده توسط برنامه های بومی قدرتمند نیستند.

نتیجه

اگر بخواهید محصولی را با حداقل بودجه و در زمانی محدود توسعه دهید قطعا رویکرد هیبریدی از اولویت برخوردار است. این در حالی است که برنامه های بومی برای محصولاتی که نیاز به عملکرد بی نظیر و ویژگی های سفارشی دارند مناسب است.

منبع: لرن سورس
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۶
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی