طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

جاوا یا کاتلین کدام زبان برای شما مناسب است؟

سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵ ب.ظ

صنعت برنامه نویسی همیشه درحال توسعه و پیشرفت است و سال به سال تغییرات بزرگتری درآن اتفاق می افتد. مطمئنا یکی از جدیدترین نوآوری ها ایجاد زبان های برنامه نویسی جدید است که می تواند فرایند توسعه برنامه ها و بازی ها را بسیار سریعتر و ساده تر کند. یکی از جدیدترین تغییرات، ایجاد زبانی به نام Kotlin است که پتانسیل زیادی برای جایگزینی جاوا دارد. زبان جاوایی که در فهرست محبوب ترین و گسترده ترین زبان های برنامه نویسی برای ایجاد برنامه های کاربردی اندروید قرار دارد.

kotlinvsjava

پس از ظهور زبان کاتلین در سال 2011 به لطف تلاش های تیم توسعه JetBrain، بسیاری از بحث ها در داخل جامعه برنامه نویسان و توسعه دهندگان در سراسر جهان آغاز شد. ایده اصلی همه این بحث ها این بود که کدام زبان بهتر بوده و در حالی که هر دو قابلیت استفاده بر روی سیستم عامل اندروید را دارند از کدام یک از زبان های Kotlin یا جاوا را برای توسعه ای بهتر میتوان استفاده نمود.

در این مقاله می خواهم به مقایسه kotlin و java بپردازم، در حالی که ویژگی های خاص زبان کاتلین برای همه روشن است و آن را به یک زبان متمایز تبدیل کرده است. با توجه به این واقعیت که جاوا یک تکنولوژی بسیار شناخته شده است، در حال حاضر برروی زبان Kotlin تمرکز میکنیم و توصیف مفصلی از همه ویژگی های آن ارائه می دهیم، که ممکن است بر تصمیم شما برای انتخاب کاتلین به جای جاوا تاثیر زیادی بگذارد.

چرا جاوا محبوبیت کمتری دارد؟

سوال کاملا جدید نیست و مدتها پیش در جامعه کاربران و توسعه دهندگان ظاهر شد. صادقانه بگویم  یکی از دلایل اصلی  که چنین پلتفرم محبوبی، که به عنوان یکی از زبان های قدرتمند برای ایجاد برنامه های خوب استفاده میشد را کم اهمیت تر کرده است میزان پیچیدگی این زبان است. ممکن است بگوئید که برنامه نویسی واقعا آسان نیست و به همین دلیل است که همه برنامه نویسان باهوش هستند.

شاید بله، حرف شما درست باشد با این حال، این بدان معنا نیست که اصلاح زبان هایی که برای ایجاد تعداد زیادی از برنامه ها و افزونه ها استفاده می شود باید تنها به دلیل جنبه های تکنیکی کنار گذاشته شود. علاوه بر این، ارتقای ویژگی های بسیار زیادی که به طور مستقیم با قابلیت استفاده مرتبط است، ممکن است در هزینه ها و زمان صرفه جویی کند.

بنابراین، یک توضیح ساده از مشکل جاوا این است، که علیرغم اینکه واقعا مفید است، زبانی بسیار پیچیده و دشوار است که یادگیری آن برای هرکسی ساده نیست. اما، این نکات به این معنا نیست که جاوا بد است. علاوه بر این، معنای آن این نیست که دیگران بیایند و آن را نابود کنند. بلکه یعنی باید از آن کمتراستفاده کنیم.


اطلاعاتی مفید در مورد کاتلین

همانطور که معمولا بعضی از ابزار ها به دلیل برخی ویژگی ها به سرعت محبوب میشوند، کاتلین نیز دارای مزیت هایی است که توانست توجه برنامه نویسان را جلب کند و آنها را در تصمیم گیری برای انتقال از جاوا به کاتلین متقاعد کند. به این ترتیب، در این مقاله میتوانید ویژگی هایی از این زبان را مشاهده کنید که این زبان را تا این حد مشهور کرده است.

با کدنویسی کمتر کار بیشتری انجام دهید

یکی از برجسته ترین و چشمگیرترین مزیت های کاتلین، وجود یک سیستم تایپ واقعا خوب است که باعث می شود زمان کمتری برای کد نویسی صرف شود و در عین حال همین کد توانایی بیشتری در انجام کارها داشته باشد. سطح کلی عملکرد در Kotlin به سرعت در حال افزایش است، به همین دلیل است که در حال حاضر می توانید با کد نویسی کمتر، کارهای بیشتری انجام دهید.

به عنوان مثال، به دلیل این واقعیت که در حال حاضر مقدار کد نویسی بسیار کمتر شده است، با اشتباهات کمتری روبرو میشوید و در نتیجه پول خیلی کمتری صرف برنامه خود میکنید. علاوه بر این، چون فراید کد نویسی کوچکتر شده است،  قادر به نوشتن یک الگوریتم بسیار بزرگ فقط در 3 یا 4 خط هستید، که بسیار بهتر از جاوا است.

 

در حال حاضر، با استفاده از Kotlin شما از دست مشکلات زیر خلاص میشوید :


دیگر خبری از NullPointerException نیست

در صورتی که ما زبان کاتلین را با جاوا مقایسه میکنیم ، غیر ممکن است صحبت از یک مزیت بزرگ در این زبان را فراموش کنیم. در زبان کاتلین دیگر خبری از NullPointerException نیست که همیشه یک مشکل بزرگ برای برنامه نویسان محسوب میشد.

هنگامی که در سال 1965 این تصمیم نوآورانه (NullPointerException) منتشر شد، سازندگان آن حتی قادر به فکر کردن درباره آن نبودند، که روزی  به بزرگترین مشکل برنامه نویسان در جهان تبدیل خواهد شد. با این حال، طنز تلخ این واقیعت این است که NullPointerException به منظور ایجاد فرایند برنامه نویسی ساده تر و سریعتر اختراع شد.

با این حال، به لطف این واقعیت است که تیم توسعه Kotlin برای حل این مشکل ساعت ها وقت گذاشته اند، شما هرگز به طور مستقیم با NullPointerException سروکار ندارید . بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم اگر با استفاده از کاتلین کد نویسی می کنید اگر متغیر شما nullable باشد، کامپایلر بدون بررسی مناسب اجازه نخواهد داد که به آن دسترسی داشته باشید. این کار باعث شده کار برنامه نویسان بسیار ساده تر شود.


شما از دست کلاس های کاربردی خلاص میشوید

واقعا سخت است که یک برنامه یا کد را بدون کلاسهای کاربردی راه اندازی کنید. کلاس های کاربردی یکی از مهمترین عناصر برنامه هایی هستند که توسط یک توسعه دهنده راه اندازی شده است. با توجه به سودمندی آنها، استفاده از این توابع بسیار مفید بود، با این حال با اینکه آنها بسیار سودمند بودند اما کدنویسی شما را پیچیده میکردند.

به منظور مقابله با تمام اشکالات کلاس های کاربردی، کاتلین تصمیم به استفاده از توابع extension گرفت و صادقانه بگویم، اینجا جایی است که ما می توانیم بگوییم کاتلین واقعا از جاوا بهتراست و می توانید 100٪ مطمئن باشید که  قادر به استفاده از Kotlin برای یک پروژه تجاری اندرویدی هستید.

تابع FindViewById دیگر وجود ندارد

متد FindViewById یک تابع واقعا پیچیده است که بخشی از برنامه های مدرن محسوب میشود، با این حال، به لطف توسعه دهندگان شرکت JetBrain، می توانیم FindViewById را در کاتلین به فراموشی بسپاریم. علاوه بر این، نه تنها FindViewById یک مشکل بود، بلکه اعلام متغیرها نیز یک مشکل دیگری بود که وجود دارد.

بنابراین، توسعه دهندگان موظف بودند راهی مناسب برای مقابله با تمام این مشکلات پیدا کنند تا کار را برای کاربران ساده تر کنند. با وجود این واقعیت که این روش هنوز کاملا معتبر است، نیازی به نوشتن آن در کاتلین وجود ندارد و کل ساختار زبان به نحوی مرتب شده است که به شما اجازه می دهد تمام این عملیات را به طور خودکار انجام دهید.


 

منبع: لرن سورس
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۵
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی