طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

استیو جابز می گوید : طراحی فقط در مورد چگونه به نظر رسیدن نیست، بلکه طراحی یعنی وب سایت شما چگونه کار می کند. همیشه طراحی تجربه کاربری به عنوان عاملی مهم در شکست و یا پیشرفت یک محصول نقش ایفا کرده است. طراحی برای تجربه کاربری امری ضروری است و هر چیزی از معماری اطلاعات گرفته و طراحی بصری تا قابلیت استفاده و طراحی تعاملی را شامل می شود.

Featured

از همه مهمتر طراحی تجربه کاربری تنها درباره طراحی نیست تجربه کاربری به معنای فراهم آوردن تجربه ای جذاب و لذت بخش برای کاربران است. طراحی یک تجربه کاربری فوق العاده کار سختی است و تقریباً فرمولی برای رسیدن به آن وجود ندارد. اما اصولی کلیدی وجود دارد که می‌تواند به درک تجربه کاربری کمک کند. این اصول حتی گاهی اوقات در بین جامعه طراحان نیز مغفول مانده است.

1.معماری اطلاعات کاربر پسندانه 

User-Research

معماری اطلاعاتی علم سازماندهی ، برچسب گذاری و طبقه بندی محتوای وب سایت ها و نرم افزار هاست. هدف ایجاد ساختاری برای وب سایت است که به کاربران کمک کند به محتوایی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. حتی یک سایت جذاب و بهینه سازی شده هم بدون استفاده از معماری اطلاعات محکوم به شکست است. اگر کاربران وب سایت شما نتوانند اطلاعات را با استفاده از منوهای ناوبری به سادگی پیدا کنند، وب سایت شما را ترک می‌کنند و در این صورت کسب و کار شما با بحران روبرو می شود.

سه موردی که در زیر آورده شده است به شما کمک می کند معماری اطلاعاتی کاربرپسندی را طراحی کنید :

  • کاربران : مخاطبان هدف آن هایی که به دنبال اطلاعاتی مشخص در میان خدمات شما می گردند.
  • محتوا : چه نوع اطلاعاتی را برای کاربران هدف خود فراهم می آورید؟ در چه شرایطی اطلاعات را به مخاطبان هدف خود ارائه می دهید؟ آیا محتوای خود را در قالب متن تصویر و یا ویدیو برای کاربران خود فراهم می آورید؟  همه چیز از ارزش گرفته تا جذب مخاطب در محتوای شما گنجانده شده است.

معماری اطلاعات را می توان به عنوان پایه و اساسی برای یک محصول دیجیتال به حساب آورد. معماری اطلاعات به شما کمک می کند تا زمینه قوی برای خدمات خود تهیه کنید و به اعتبار بخشی محصولات خود کمک کنید.

2.طراحی تعاملی خوب =  تجربه کاربری بهتر

Interaction-Design

طراحی تعاملی ساختار و رفتار سیستم های تعاملی را تعریف می کند، طراحان تعاملی تلاش می کنند روابط معناداری را بین افراد و محصولات یا خدمات ایجاد کنند و برای این کار از ابزار هایی مثل کامپیوتر، موبایل و تجهیزاتی فراتر از اینها استفاده می‌کند.

با نگاهی دقیق تر، طراحی تعاملی بر روی رفتار کاربران، نحوه فکر کردن آنها و انتظارات آنها از رابط کاربری برای کار با یک وبسایت تمرکز می‌کند. در زیر لیستی از اصول طراحی تعاملی آورده شده است :

سازگاری 

کلید موفقیت در تعامل با یک وب سایت و یا اپلیکیشن سازگاری است. برای مثال اگر نوار ناوبری در مکانی متفاوت قرار داشته باشد و حتی از نظر ظاهری متفاوت به نظر برسد و یا در بین صفحات شما متفاوت رفتار کند، باعث سردرگمی کاربر می شود. یک وبسایت در رابطه با عناصر تعاملی زیر باید از سازگاری خوبی برخوردار باشد :

  • محتوا باید در سراسر وب سایت سازگار باشد. برای مثال عبارات و کلمات مشابه در صفحات مختلف نباید معنای مختلف را منتقل کنند.
  • در تایپیوگرافی نیز باید سازگاری وجود داشته باشد. برای مثال نوع فونت، اندازه های فونت و ... در صفحات مختلف یکسان باشند.
  • سازگاری در رنگ شامل رنگ متون، رنگ پس زمینه و ... در یک سایت باید مشابه باشد.
  • منو های ناوبری در طراحی، مکان و رفتار باید سازگار باشند.
  • لینکها در صفحات باید سازگار به نظر برسند.

درک پذیری

کاربران باید قادر باشند فرصت های تعاملی در یک وب سایت را درک کنند، فراهم آوردن راهنماهای مناسب و قابل رویت در زمان شروع تعامل می تواند ارزشمند باشد. فراهم آوردن حالت های مختلف برای تعامل مانند متن و گرافیک می تواند درک پذیری را افزایش دهد. برای مثال استفاده از دکمه های دانلود، مشاهده پیش نمایش و غیره می تواند به کاربران در زمان تعامل با یک وب سایت کمک کند.

عناصر زیر باعث افزایش درک پذیری در زمان تعامل می شوند :

  • متون خوانا باشند
  • آیکون ها به راحتی قابل تشخیص باشند
  • لینک ها برای محتواهای دیگر با رنگ های مختلف مشخص شوند

قابل پیش بینی بودن

تعامل شما برای کاربر باید قابل پیش بینی باشد. کاربران باید ایده مشخصی از تعامل روبه روی خود را در ذهن داشته باشند. به عنوان مثال در زمان خرید محصولی در یک سایت فروشگاهی کاربر باید بتواند تمام مراحل سفارش را مانند پر کردن فرم اطلاعات شخصی، آدرس تحویل، اطلاعات پرداخت و غیره را چک کند.

فراهم آوردن شماره برای هر مرحله در این فرایند و ارائه ی زمان تخمینی برای تکمیل هر مرحله می تواند به قابلیت پیش بینی در یک تعامل کمک کند.

فراهم آوردن قابلیت بازخورد

کاربران در بیشتر موارد برای انجام یک پردازش وقت زیادی را صرف نمی کنند و اگر شما نشانه هایی برای مشخص کردن انجام عملیات در پس زمینه به آنها نشان دهید از چنین تعاملاتی به زودی خارج خواهند شد. بنابراین ارائه  راهنمایی های بصری، پیغام های متنی در زمان پردازش یک درخواست می‌تواند به درک کاربر از عملیاتی که در حال انجام است کمک کند.

3.قابلیت استفاده را خوب طراحی کنید

Usability

قابلیت استفاده به معنای این است که کاربران بتوانند به طور موثر به هدف خود در رابطه با یک محصول برسد. قابلیت استفاده ضعیف باعث به وجود آمدن تجربه بد برای کاربران می شود. از نقطه نظر کاربران قابلیت استفاده بسیار مهم است زیرا به آنها کمک می کند کارهای خود را به طور دقیق به اتمام برسانند و از نقطه نظر توسعه دهندگان قابلیت استفاده برای موفقیت یک سیستم، اصلی اساسی است.

برای طراحی خوب قابلیت استفاده سه مورد زیر را در نظر بگیرید :

  • اثربخشی : چطور کاربران می توانند به روشی اثربخش با محصول شما ارتباط برقرار کنند؟ چطور می توان یک محصول را مدیریت کرد؟ چطور یک محصول می تواند برای کاربر سودمند باشد؟
  • کارایی : چطور  کاربران می‌توانند کار مورد نظر خود را برای رسیدن به هدفی مشخص در زمانی کوتاه به انجام برسانند.
  • رضایتمندی : چگونه کاربران در زمان استفاده از محصول، سرویس و ... از رضایت بالایی برخوردار می شوند.

قابلیت استفاده فاکتور مهمی برای طراحان تجربه کاربری محسوب می‌شود، زیرا در دستیابی به مشتریان بیشتر و افزایش فروش نقش مهمی را ایفا می کنند.

4.طراحی بصری عالی

Visual-Design

طراحی بصری نقش مهمی را در تجربه کاربری ایفا می کند. کاربران در اینصورت می دانند کجاها باید واکنش نشان دهند. در این قسمت به طراحی اطلاعات و طراحی بصری می‌پردازیم.

طراحی اطلاعات با هدف ارائه اطلاعات به کاربران به گونه ای که قادر به درک آن باشند، ارائه می شود که شامل طرح های ناوبری، جدول محتوا، سلسله مراتب بصری و ... می‌شود. در این صورت کاربران می‌توانند در میان اطلاعات به راحتی جابه جا شوند.

طراحی بصری مرحله نهایی در فرایند طراحی است که به ظاهر ساختاری وب‌سایت توجه می‌کند. هدف طراحی بصری استفاده از تصاویر، تایپوگرافی، فضاها و رنگ ها برای زیبا ساختن وب سایت است.

5.برنامه ریزی برای تحقیقات کاربری

تحقیقات کاربری درباره چگونه کار کردن محصول شما در دنیای واقعی است، این کار با استفاده از کاربران واقعی انجام میشود. اینجا شما می توانید نیازهای واقعی کاربر را تشخیص داده و بر اساس آنها برنامه ریزی کنید. تحقیقات کاربری قسمت دیگری از فرآیند طراحی است که نباید توسط طراحان تجربه کاربری نادیده گرفته شود. کاملاً بدیهی است که اگر محصولی را برای کاربران تولید می کنید، باید اهداف و انتظارات آنها را در نظر بگیرید. بنابراین تحقیقات کاربری ابزاری مناسب و قدرتمند در طراحی تجربه کاربری است.

سخن پایانی

هیچ راه مطمئنی برای دستیابی به طراحی خوب تجربه کاربری وجود ندارد. اما با دنبال کردن ۵ اصل کلیدی که در بالا به آنها اشاره شد می توانید به اهداف خود در تجربه کاربری نزدیک شده و به نیازهای کاربران پاسخ دهید 
 منبع: لرن سورس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۴
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی