طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

NET Core. و NET Framework. کدام برای شما مناسب است؟

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴ ب.ظ

پلتفرم دات نت از شرکت مایکروسافت یک سکوی رایگان و متن باز بوده که برای ساخت انواع مختلف برنامه ها استفاده می شود. با استفاده از پلتفرم دات نت می توانید از زبانهای مختلف همچون سی شارپ، #F و ویژوال بیسیک، کتابخانه ها، ویرایشگر هایی برای ساخت وب، موبایل، دسکتاپ، بازی های کامپیوتری و برنامه های IOT استفاده کنید.

Feature_Large

جامعه متن باز پلتفرم دات نت بسیار بزرگ است. نزدیک به ۵۰ هزار توسعه دهنده از بیش از ۳۷۰۰ کمپانی خارج از شرکت مایکروسافت در این جامعه حضور دارند. برای ساخت برنامه های سمت سرور، پلتفرم دات نت از دو نوع پیاده سازی پشتیبانی می کند : NET Framework. که از سال‌های قبل تاکنون وجود داشته است و NET Core. که اخیراً ارائه شده است.

هر دوی این پلتفرم ها دارای اجزای شبیه به هم هستند. با این حال زمانی که بخواهید از میان این دو یکی را انتخاب کنید کمی گیج کننده خواهد بود. در زمان تصمیم گیری این انتخاب بسته به نوع برنامه‌ای که می سازید و پلتفرمی که قرار است برنامه بر روی آن اجرا شود، متفاوت خواهد بود. فاکتورهای زیادی وجود دارد که در این انتخاب باید در نظر بگیرید. در این مقاله به برخی از این فاکتورها اشاره خواهیم کرد.

VS-Trend

کارائی

وقتی برای یک برنامه کارایی و مقیاس پذیری اولویت اول باشد، کدام یک از پلتفرم های NET Framework. و NET Core. می تواند برنده این میدان باشد؟

کارآیی برای پلتفرم NET Core. یک مزیت بزرگ است. کد های کامپایل شده در پلتفرم NET Core. به صورت خودکار بهینه سازی می شوند، بدون اینکه شما نیاز داشته باشید تغییری در کد خود به وجود آورید. قابلیت دوباره کامپایل شدن این پلت فرم کد ها را به صورت مستقیم بهینه سازی می کند. بنابراین کارایی برنامه شما تا حد زیادی افزایش می یابد.

بر اساس آزمایشات و مطالعات انجام شده توسط یک موسسه معتبر عملکرد و کارایی پلتفرم دات نت ۸۵۹ بار سریعتر از رکوردهای کارایی ثبت شده قبلی است. این نتیجه فوق العاده اثبات می‌کند که پلتفرم  NET Core. برای باقی ماندن به میدان آمده است. پس استفاده از این پلتفرم را به شما توصیه می کنیم.

پلتفرم NET Core. در مقایسه با پلتفرم NET Framework. ذاتاً قدرتمندتر، سریع‌تر، انعطاف پذیر تر و امن تر است. به لطف پکیج های NuGet پلت فرم NET Core. بسیار سبک وزن است، در نتیجه کارایی در این پلتفرم بسیار بالاست.

با وجود تمام اوصافی که در بالا برای پلتفرم NET Core. ذکر شد، به این معنا نیست که فریمورک NET Framework. در پارامترهای کارایی بسیار عقب افتاده است. هنوز قابلیت ها و ویژگی هایی در پلتفرم NET Framework. وجود دارند که در پلتفرم NET Core. منتشر نشده اند و خیلی وقت ها به این قابلیت ها در پروژه خود نیاز دارید.

در اینجا پلتفرم NET Framework. نسبت به برادر کوچکتر خود بسیار قدرتمند تر عمل می کند. تکنولوژی هایی که هنوز در NET Core. وجود ندارند در شکل زیر آمده است :

Not-Available

مدل توسعه

یکی از مهم ترین قابلیت های در دسترس پلتفرم NET Core. مدل توسعه انعطاف پذیر آن است و این یعنی زمانی که آخرین نسخه این پلتفرم منتشر می شود، دستگاه‌های مختلف می‌توانند سریعاً خودشان را با این نسخه به روز رسانی کنند(بدون اینکه مشکلی در عملکرد دیگر برنامه ها به وجود آید).

Deployment-Model

وقتی نوبت به پلتفرم NET Framework. می رسد، برنامه های وب برای انتشار تنها می توانند بر روی IIS منتشر شوند، در حالی که برنامه های وب ساخته شده در NET Core. میتوانند به روش‌های مختلف میزبانی شوند. این رویکرد، پلتفرم NET Core. را بسیار انعطاف پذیر تر از برادر بزرگتر خود یعنی NET Framework. کرده است. 

تمرکز بر روی همه دستگاه ها

در دنیای فناوری پیشرفته دیجیتالی امروز ساخت برنامه ای که بتواند در بازارهای مختلف حضور داشته و کاربران بیشتری را پوشش دهد، یک امر ضروری است.

Multitude-of-Domain

هدف پلتفرم NET Core. از ابتدا این بوده است که بتوانند در حوزه های مختلف همچون بازی و برنامه های تلفن همراه و هوش مصنوعی حرفی برای گفتن داشته باشد. این پلتفرم  و نسخه های جدیدتر آن تمرکز خود را بر روی دستگاه های IOT، دستگاه های دسکتاپ و دستگاه هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند قرار داده اند.

با انتشار نسخه ۳ از پلتفرم NET Core. ، مایکروسافت با کنایه به کاربران گوشزد کرده است که ممکن است پلتفرم NET Framework. را حذف کرده و IOT (اینترنت اشیا) را جایگزین آن کند. اما این اتفاق واقعاً رخ می دهد؟ 

البته شرکت مایکروسافت شفاف‌سازی کرده است که قصد جایگزین کردن پلتفرم NET Framework. قدرتمند خود را ندارد، با این حال آنها در حال برنامه ریزی برای انتشار نسخه هایی از این پلتفرم هستند که سازگاری را تا حد ممکن حفظ کند. به عبارتی دیگر به روز رسانی های NET Core. سریعتر منتشر می شود و از این طریق می توان پیکربندی های side-by-side را انجام داد. 

قصد مایکروسافت برای ورود به حوزه هوش مصنوعی را می توان از همکاری های اخیر این شرکت با SWIFT (رهبر جهان در خدمات مالی مطمئن) اثبات کرد. امروزه همه شرکت ها برای ادغام چنین اجزایی در برنامه های خود سرمایه گذاری می کنند.  بنابراین اگر شما قصد دارید برنامه خود را با جدیدترین تکنولوژی ها بسازید پلتفرم NET Core. برای شما یک انتخاب عالی خواهد بود.

اگر از کتابخانه‌های رایگان استفاده می‌کنید، می‌توانید از میلیون‌ها پکیج خصوصی و عمومی بر روی NuGet و MyGet استفاده کنید. شما همچنین می توانید با استفاده از IDE و یا CLI آن ها را در برنامه‌های خود ادغام کنید.

سازگاری با انواع پلتفرم ها (Cross-Platform) 

بزرگترین قابلیتی که پلتفرم NET Core. را برای شما به انتخابی ارزشمند تبدیل می‌کند، سازگاری آن با انواع سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، لینوکس و حتی پلتفرم‌های مکینتاش است. ساختار دات نت برای متولد شدن پلتفرم NET Core. کاملاً دوباره طراحی شد و این طراحی دوباره باعث شد که بتوانید برنامه های خود را برای انواع پلتفرم ها توسعه دهید.

وقتی نوبت به سرویس های توسعه وب در دات نت می رسد، پشتیبانی در تمامی پلتفرم ها به یک ضرورت تبدیل می شود و البته پلتفرم NET Core. کاملاً Cross-Platform است و این یعنی توسعه برنامه ها در انواع پلتفرم های مکینتاش، لینوکس و ویندوز به راحتی انجام می پذیرد. پلتفرم NET Core. همچنین در رشد کسب و کارها موثر است، زیرا برنامه شما در انواع پلتفرم ها کار خواهد کرد.

به عبارتی دیگر این پلتفرم توسعه دهندگان را قادر می‌کند، تنها برای پلتفرم ویندوز برنامه تولید کنند. وقتی تصمیم می گیرید برنامه‌ای را تولید کنید، قطعاً پلتفرمی که کاربران شما بر روی آن فعالیت می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. استفاده از پلتفرم NET Core. شما را قادر می کند برنامه‌های خود را در انواع پلتفرم ها اجرا کنید. اما اگر هدف شما تنها سیستم عامل ویندوز است پلتفرم NET Framework. می تواند برای شما کافی باشد. 

هزینه ها

زمانی که پلتفرمی مناسب را برای برنامه خود انتخاب کردید، یکی از مهمترین فاکتور هایی که باید مورد توجه قرار گیرد محیط ها و ابزارهایی است که برای استفاده از آن پلتفرم و تولید برنامه با آن نیاز دارید. بسیاری از این محیط ها رایگان هستند. اما بهترین آنها با پرداخت هزینه به شما سرویس خواهند داد. چه شما یک استارتاپ ساده باشید و یا یک شرکت بزرگ که دارای سابقه طولانی است، هزینه ها برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است. 

با انتخاب پلتفرم NET Core. دست شما برای انتخاب گزینه های مختلف بازتر خواهد بود، در نتیجه می توانید از سرویس هایی که هزینه های کمتری در بر دارد استفاده کنید. 

NET Framework. و NET Core. تقابل بین دو نسل

زمانی که تازه می‌خواهید یک پروژه جدید را شروع کنید، مطمئناً اینکه از چه چارچوبی استفاده کنید که نیازهای پروژه شما را برطرف کند ارزش فکر کردن دارد. 

قطعاً پلتفرم NET Core. سکویی برای آینده است و قابلیت های فوق العاده برای این پلتفرم هر روز منتشر می شود. با این حال NET Framework. نیز سکویی قابل اطمینان و قدرتمند برای تولید برنامه هاست که می‌تواند هنوز هم مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا همچنان انتخاب از میان این دو پلتفرم کار آسانی نیست و این کاملاً به نیازمندی‌های پروژه شما بستگی دارد. با این وجود تصمیم با شماست می توانید از هر کدام که می خواهید استفاده کنید. 

منبع: لرن سورس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۳
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی