طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت | برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

چطور Node.js توسعه صفحات وب را متحول کرده است؟

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶ ب.ظ

اگر از دور به آنچه در فضای توسعه وب اتفاق می افتد، توجه داشته باشید، حتما تاکنون فهمیده اید که Node.js بسیار محبوب شده است و توسط بسیاری از توسعه دهندگان backend مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از Node.js در سال 2009 توسط رایان دال آغاز شده است. Node.js یک زمان اجرای جاوا اسکریپت است که بر مبنای موتور V8 جاوا اسکریپت گوگل کروم ساخته شده است.

nodejs

طی سالیان گذشته مهندسان و توسعه دهندگان هر چه بیشتر پروژه های خود را به این محیط اجرای محبوب منتقل کرده اند. با توجه به اینکه مردم زیادی از Node.js استفاده میکنند، پس بیاییم ببینیم چگونه Node.js توسعه وب را تغییر داده است؟

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری چیزی است که Node.js را بسیار محبوب کرده است. Node.js همه چیز را در یک thread اجرا می کند و این thread بر مبنای رویداد هاست (زیرا با زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است) و دارای قابلیت non-blocking است (برای آشنایی با قابلیت none-blocking کلیک کنید).

در حال حاضر، زمانی که شما سرور خود را با نود پیکربندی میکنید، هر بار که یک کاربر جدید به سرور متصل می شود، یک رویداد را راه اندازی می کند. این رویداد همزمان با رویدادهای دیگر رخ می دهد. در برنامه های وب ساخته شده با فن آوری های دیگر، با افزایش تعداد کاربران و متصل شدن آنها به سرور با افت سرعت مواجه خواهید شد.

در مقابل، دربرنامه هایی که از نود استفاده میکنند، به دلیل طبیعت non-blocking بودن رویداد ها، به شما اجازه خواهد داد که تا جای ممکن برنامه شما مقیاس پذیر باشد. با استفاده از Node.js شرکت هایی که در تلاش هستند برنامه های مقیاس پذیری تولید کنند که با کمترین افت سرعت همراه باشد، میتوانند با خیال راحت به ساخت برنامه خود ادامه دهند. آنها نیاز ندارند فضای بیشتری را برای برنامه خود از شرکت های سرویس دهنده خریداری کنند.

استفاده آسان

همانطور که قبلا ذکر شد، Node.js با زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است. تاکنون زبان جاوا اسکریپت همیشه برای اضافه کردن قابلیت های ظاهری به برنامه ها استفاده میشد. اما با به میدان آمدن Node.js، هم اکنون می توانید کل برنامه خود را به زبان جاوا اسکریپت بنویسید.

از طرفی با این کار، توسعه دهندگان front-end خیلی راحت تر میتوانند کد هایی که در سمت سرور وجود دارند را ویرایش کنند، چرا که از قبل با زبان جاوا اسکریپت آشنا هستند و نیاز ندارند به زبان دیگری تسلط داشته باشند. توسعه دهندگان back-end نیز با مشکلات کمتری سر و کار خواهند داشت. سر و کار داشتن با یک زبان واحد وقتی بخواهید یک توسعه دهنده ی Full Stack باشید از اهیمت بالایی برخوردار است.

در این موقع شما واقعا نیازی به دانستن چیز جدیدی ندارید و نیاز ندارید با زبان های مختلف کار کنید. شما از هرگونه سردرگمی در امان هستید. 

جامعه متن باز

هنگامی که نود منتشر شد، NPM، مدیریت کننده پکیج های نود در اختیار عموم قرار داده شد. با استفاده از NPM به توسعه دهندگان اجازه میدهید به سرعت از کتابخانه ها و فریمورک های شخص ثالث در کد خود استفاده کنند. اگر از نود در برنامه خود استفاده میکنید تنها چیزی که نیاز دارید یک بسته است که در برنامه خود نصب کنید. با این کار توسعه برنامه خود را تا حد ممکن ساده تر کرده و وظایف بزرگتر را خودکارسازی خواهید کرد.

بسته هایی وجود دارد که از آنها میتوانید برای ایجاد سرور HTTP، پردازش تصویر و تست های واحد استفاده کنید. اگر شما به چیزی نیاز داشته باشید، قطعا چیزی برای آن ساخته شده است. بخش بسیار جذاب تر در مورد این جامعه این است که روز به روز افزایش پیدا می کند و مردم با ساخت بسته های متنوع به کمک توسعه دهنگان می آیند.

با استفاده از نود در برنامه های خود میتوانید بهروری را خود را افزایش دهید زیرا نیاز ندارید به چیز هایی که اهمیت ندارند بپردازید، فقط کافی است بر روی اهداف خود تمرکز کنید.

کمک به بخش توسعه front-end

با انتشار Node.js  نه تنها توسعه دهندگان بخش back-end از آن سود بردند، بلکه توسعه دهندگان front-end نیز از آن بهره مند شدند. چارچوب های جدیدی که می توانند در بخش ظاهری مانند React.js استفاده شوند، همگی با استفاده از npm قابل نصب هستند. 

نتیجه

Node.js قطعا توسعه وب را بهتر کرده است. با استفاده از این محیط اجرا میتوان با یک زبان تمام وظایف محوله را انجام داد و این کار بهره وری را افزایش میدهد. پس منتظر چه هستید؟ آیا دوست ندارید مولدتر باشید؟ به شما توصیه میکنم حتما از Node.js استفاده کنید.

#مقایس پذیری #Node.js

منبع: لرن سورس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۳
شهربانو دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی